Kung Salomos sk(r)att

1,9

Handling: Den vimsiga skönheten Jesse Huston anlitar äventyraren Allan Quatermain för att finna hennes far som har försvunnit någonstans i Afrikas djungler under sin senaste expedition. Det verkar som om fadern har hittat kartan till Kung Salomos ökända skatter...

År: 1985
Neville Thomas
Bishop McThuzen
Isiah Murert

GalnaMee

Bland de sämsta filmerna jag någonsin sett. Punkt.

Såg den aldrig under mina yngre dagara så den äger varken nostalgi värde eller någon som helst speciell kärlek till mig personligen. Själv satt jag mest och var irriterad av hur ofta dom orkade säga "Quatermain" och hur dåligt val på namn det var. Sedan är det som sagt en pinsam rip-off på betydligt mycket bättre "Indiana Jones".

En 2 som film, men en 2 + i sin egen genre.

Taglines: The Adventure of a Lifetime / An action packed adventure, full of laughs and heroics.

En rätt dålig film - Indiana Jones-kopia -, såpass att den ibland är skrattretande. Men vackra miljöer, en riktigt snygg Stone som vanligt och med äventyrsfaktorn på topp blir det trots allt en klar 2 till stark 2 för denna klassiska söndagsmatinéfilm från 1980-talet. Oj, vad bra man tyckte dessa (även "tvåan") var när man var yngre! Men denna etta är snäppet bättre. Hamnar givetvis i DVD-samlingen för en mkt billig penning.

Trivia: Filmed at the same time as the sequel "Allan Quatermain & The Lost City of Gold" (även om denna släpptes 2 år tidigare, 1985). / Filmed in Zimbabwe. / There were rumours that the six month shoot was cursed, so the director J. Lee Thompson had called for a witch-doctor, a N'anga, to lift the curse.

Rätt larvig "Indiana Jones"-kopia. Den var OK när jag var liten pojk, men inte nu längre. Uppföljaren är ännu värre.

Nej,ingen vidare Indiana Jones wannabe. En ung Sharon Stone kan man alltid vila ögonen på, men hela filmen känns B på något sätt.

Kung Salomos skatt 2 - Den försvunna guldstaden (1987)