Skyskrapan brinner

Handling: Världens högsta byggnad fattar eld på invigningsdagen.

År: 1974

Susan Flannery
Sheila Allen
Norman Burton
Jack Collins

Jag tycker att de flesta i filmen handlade ganska ologiskt. Branden är i början ganska liten, och detta borde utbildade brandmän klara av att kontrollera utan problem. Saken är bara att man vid flera tillfällen i filmen får se när brandmännen sprutar vatten, men de sprutar alltid bredvid elden och aldrig rakt på. Inte konstigt att det går som det går.
Sedan känns det också som att många som har möjlighet att göra något bara står och gör ingenting hela tiden. Naturligtvis har man medvetet lagt till så mycket "elände" som möjligt för att filmen ska bli spännande, men ibland känns det nästan lite väl överdrivet.

Härligt att se två stjärnor som McQueen och Newman spela mot varandra. Dock så är katastroffilmer inte min grej riktigt. De blir alltid klyschiga, sentimentala m.m. Skyskrapan brinner är faktiskt en av de bättre i genren, p.g.a. bra skådespeleri, ok manus och trovärdiga effekter.

En av dem bästa katastrof filmer som gjorts. Bra skådespelare och bra effekter.

En av de absolut bästa katastroffilmerna med bra skådespelare och ett lyckat genomförande. Inte heller helt fel att ha två så lysande stjärnor som Steve McQueen och Paul Newman i huvudrollerna.

Välgjord katastrof-film som var på modet i början och mitten av 70-talet. Bara en sån sak att se den tidlöse Steve McQueen spela mot klippan Paul Newman är kul. Men vem skulle vara den största stjärnan av de två ? Svar: Ingen. Det roliga är att dessa två giganter har exakt lika mycket dialog i filmen. Båda fick lika mycket i gage, 1 miljon dollar samt 7,5% av vad filmen spelade in. [vilket f.ö. var imponerande 116 miljoner dollar]. Lägg också märke till hur deras namn i början av filmen dyker upp i TV-rutan. Beroende på hur man läser så får båda "top star billing", d.v.s. ingen går före den andra. En numera klassisk katastrof-rulle.

Angelus

En mkt spännande film om en katastrof...handlingen var bra och musiken var grym..men den var lite för lång

pillan

Spännande film , mycket bra.