Scarface

3,9

Handling: Tony Montana är ett kubanskt slödder som får chansen att ta sig från Kuba till USA. Väl där introduceras Tony till den amerikanska knarkhandeln som kommer att förändra hans liv för alltid. Han upptäcker en helt ny värld och för knarkhandeln till helt nya nivåer.

År: 1983

Arnaldo Santana
Pepe Serna
Michael P. Moran
Al Israel

Al Pacino i sin paradroll. De Palma har lyckats skapa en tidlös gangsterrulle. Just storyn om hur en kubansk flykting lyckas stiga i graderna från ingenting till den mäktigaste knarkkungen i Florida är något som tyvärr verkar tilltala en massa halvpunchiga smågangsters runt om i vårt avlånga land. I kombination med en skön dialog (mycket tack vare Oliver Stone), atmosfär och musik så är filmen trots sin längd en njutning. Mycket 'Fuck' är det...

Typisk Montana kommentar...
"I never fucked anybody over in my life that didn't have it coming to them. You got that? All I have in this world is my balls and my word and I don't break them for no one."

Scarface1989

Det finns filmer som underhåller en bra i ungefär 2 timmar och det finns filmer som fullständigt griper tag i en och drunknar in i dess historia. Det finns tusentals filmer som passar in i den första kategorin, men i den senare står Scarface, 23 år senare fortfarande ohotad för mig. Funderar du på att se en film ikväll, eller kanske i helgen? Gå inte på bio. Se en Pacino från 1970-1980. Se "Scarface". Sådana filmer görs inte längre. Sådana filmer görs fan aldrig mer. Oslagbar.

neco_kan

Var vore film världen utan en skådespelare som Al Pacino? Han upphöjer filmen och tolkar den på ett som har gjort filmen oförglömlig. Speciellt slutet som är före sin tid där den är gjort på ett sätt som påminner om tv-spel action! Denna fenomen blev känd först under nittio och tvåtusen talet. Ex crouching tiger hidden dragon. Och det är just den scenen som är mest fantastiskt.

anderstorsk

Bra film, där Pacino är fantastisk.
Tycker dock ljudsättning är ganska dålig och filmen känns för mkt 80-tal för sitt eget bästa.

JEA94

Den bästa film som någonsin gjorts. Al Pacino gör en oförglömlig roll som Tony Montana. Grym.

Intressant maffia-film.

anddav507

Okej, en varning nu till alla som tänker se den här filmen och förväntar sig våld.
Det är precis som Pulp Fiction, man förväntar sig våld eftersom alla säger att det är så våldsamt.
Inte då.
En halvtimma in i filmen får vi se en våldsscen visst, den är obehaglig men över på två minuter.
Sen är det bara prat, prat, prat och prat. Jag blev förbannad på filmen för att karaktärerna enbart pratar, det är ingen ACTION med det här, så otroligt många meningslösa pratscener!!
Så, där har vi den bistra sanningen, det här är en överpratig actionfilm utan action!
Skådespelarna är bra, okej manus, men kan alla sluta ge falska förhoppningar om våldet i filmen, för det lyser med sin frånvarO!!

En välgjord film, men den intresserade mig inte så mycket som den kanske borde. Känns kul att ha sett den nu eftersom den är så omtalad, men det är inget jag ser igen.

goni

en av dom bästa filmerna, al pacino kan inte göra fel

Scarface - Chicagos siste gangster (1932)