Svarta hingsten

Sport:

Sport:

Handling: Alec Ramsey och hans far förliser utanför Nordafrikas kust, då fartyget de är på går under i en storm. Ombord finns en svart hingst, och genom att hålla fast i hästens man räddar sig Alec i land på en ö.

År: 1979

Frank Cousins

Copyright United Artists

Elysium

En tidlös klassiker.
Pojken Alec och en arabisk fullblodshingst överlever ett skeppsbrott och hamnar på en ö. Där har de all tid i världen att leka, springa runt och bli bästa vänner.
När de tillslut får lämna ön träffar de hästtränaren Henry och han hjälper dem att göra "Svarten" till en galopphäst.

Den här filmen är ganska overklig. Boken är mycket bättre och mer trovärdig. Ändå fångas man av de otroligt vackra fotot och vänskapen mellan häst och människa.
Det här är en av de vackraste filmer jag sett.

bra, bra, vad ska jag säga...ja, den får en stark 3:a

Saren

Var länge sedan jag såg den, men kommer ihåg att den var väldigt bra. Brukar annars ha svårt för en del hästfilmer fastän jag är hästmänniska!

struwe

jag är ingen hästmänniska direkt men den här filmen var gripande och bra

Elysium

En tidlös klassiker.

Det här är en av de vackraste filmer jag sett.

Xenomorph

En tråkig film som inte innehåller något intressant.

Zzznake

En fin historia. Den filmen kan jag se hur många gånger som helst! En stark fyra får den.

Svarta hingsten kommer tillbaka (1983)
Young Black Stallion, The (2003)