8 Mile

Musik:

Musik:

Handling: Utspelar sig i Detroit 1995 och skildrar en vecka i några ungdomars liv som kämpar för att hitta en väg ut ur slummen. För sådana som Jimmy "Rabbit" Smith Jr (spelat av Eminem) och hans vänner är hip-hopen det enda som gäller. Rabbit vet att hans rap-talang är hans enda chans att komma bort från ghettot. För att lyckas måste han sätta ord på sin vrede och klara sitt livs utmaning.

År: 2002
Michael Bell
Michael Shannon

Copyright Universal Studios Home Entertainment

Savannah

En okej film. Tunn story, men Eminem och "Future" är sevärda. Man blir dock aningen trött på Brittany Murphys eviga, lätt mentalstörda karaktär. Kim Basinger känns inte heller alldeles övertygande i rollen som Eminems white trash-mamma, åtminstone knappast för oss som var med under "the good old days". En svag, snäll trea.

Olofsson

En riktigt bra detbut för EMINEM. Har personligen slutat kolla/lyssna på Sundgren/Wiklund och andra irriterande kritiker som tro sig kunna sina saker.

Den handlar kortfattat om Eminem som spelar Rabbit, en vit kille som bor med sin lillasyster och mamma i slumområdet i Detroit. Filmen skildrar deras, samt hans vänners liv. Han och hans gäng besöker The Shelter ofta, ett ställe där rappare tävlar mot varandra genom att 2 och 2 ställa sig på scen och sjunga förnedrande texter om varandra. Sedan är det upp till publiken att avgöra. Detta tycks inte passa Rabbit till en början. Det går stramt i livet med jobbet och han har gjort slut med tjejen. Det blir inte bättre när han får veta att hans mamma har ihop det med en kille som Rabbit gick på samma skola som. Tillsist urartar detta och bråk uppstår. Killen flyttar självmant ut, mamman vinner på lotto och nu har de råd med huset. När Rabbit blivit lovad att få skiverbjudanden av en polare vid namn Wink och Rabbit kommer över Wink och Rabbits nya flickvän i en studio blir han givetvis arg. Denna aggretion lägger han på rappandet och den tidigare hånade Rabbit ställer sig nu på scen och börjar vinna och vinna. Men räcker det ända fram?

Trots att manuset är relativt enkelt är det mycket bra, likaså filmen. Skulle vilja se lite mer efter filmen slutade med framtid osv, dock kan det vara ett bra slut. Tycker att alla som inte sett denna film ska se den oavsett tankar om Eminem som person och musik. Det är många fina budskap i filmen som får en att tänka efter.

Jag är inte mycket för hiphop musiken, eller kulturen, men efter att ha sett den här filmen kommer man på sig själv med att stampa takten till sista låten. Det är en riktigt bra film, och Eminem är riktigt bra i sin roll, det underlättar visserigen lite för honom med tanke på att det är ganska självbiografiskt. Det är väldigt coolt att se när de battlar, även om det verkar vara väldigt planerat, men häftigt är det. Det är en snygg film med tung musik, men som ändå visar ett sargat samhälle, det finns mycket känsla i filmen och slutet är ett av de bästa jag sett.

heroin

Jag hatar verkligen hiphop och allt som har med "gangsta", "ghetto", "pimp" och liknande trams att göra, men trots fördomarna är detta en bra film med ett fint budskap. Tyvärr räcker det inte ända fram ändå, även om man ser att baktanken med filmen var god. Eminem imponerar här, han gör överraskande bra ifrån sig som skådespelare, och "Lose Yourself" (filmens soundtrack-spår) är förvånansvärt bra för att vara hiphop. Det trista med filmen är "gangsta-hiphop"-stämningen den tyvärr har.
Eminems antagonister t ex, är sådana där typer man verkligen stör sig på. Och rap-battlet, Vafan är det för töntig grej? Förnedra den andre så mycket som möjligt, vilka barnsligheter. Tur att eminem vinner lite status i mina ögon när han åtminstone förnedrar sig själv.
WT-miljöerna är riktigt sunkiga och vidriga, ger mig ångest. Eminem och hans vänner har jobbigt kroppsspråk, skriker och tjattrar och påminner i det närmaste om en flock med apor eller en skock fåglar.
Det blir riktigt outhärdligt till slut.

En stark tvåa blir det, mest tack vare alla bra skådespelarinsatser. Handlingen och manuset är väl inte riktigt min kopp te.
För övrigt anser jag att eminem är en mycket begåvad låtskrivare som tyvärr slösar bort sitt liv på sådan här dålig musik.

Ehm.. Inte jätteintressant, även om Eminem faktiskt är en bra skådis så är tyvärr skildringen av hans liv ganska.. lam.

majzzan

Fin & lite sorlig film men bra.

Nille

Ett ord: Värdelös!
Ibland verkar det finnas ordentligt med idétorka där ute

Evenstar_92

En helt okej skildring av Eminems liv, "Lose your self" vann en Oscar för bästa låt, blev en liten av förvåning där.
Jag vet inte, man hade bara förväntat sig något mer, när han hade den här enda chansen att verkligen visa världen sitt liv i en film.

MaliciousDelight

Nja, en helt okej film. Lite långtråkig. Men handligen är helt okej. Ganska gripande.

Sweet_Jenny

Mycket bra film, över förväntan. Var inte det jag trodde den skulle vara. Såg denna film 2008, borde ha gjort det tidigare.