Pansarkryssaren Potemkin

Krig:

Krig:
3,7

Handling: 1905 skedde det första, stora myteriet inom den ryska tsarflottan och därmed såddes ett av de frön som så småningom ledde fram till ryska revolutionen. Matroserna vägrar äta den odugliga maten och när skeppsläkaren förklarar att ett köttstycke fullt med maskar i är ätbart bryter strider ut. Potemkin övertas nu av rebellerna. En av dem bärs död i land och stadsborna samlas kring båren. Nu rycker kosackerna fram med blixtrande bajonetter och massakrerar obarmhärtigt den flyende folkhopen.

OBS: filmen är en stumfilm!

År: 1925

Protopopov
Repnikova
Vladimir Uralsky

Copyright Goskino

Spännande på sina ställen och den var säkert väldigt bra på sin tid. Men jag vet inte hur bra den har hållit.
Känns som att många saker sker utan anledning och att de sedan inte heller följs upp. Men den var sevärd.

En 3 som film och i sin egen genre, men en -3 som underhållning.

Låg vid titten 20130103 på plats 241 på IMDb Top 250.
Säkert föregångare på många sätt på sin tid (foto, komposition, ljus, bildväxlingar, klipp, närbilder, vidbilder etc.), men nickade liite till under filmens 75 min. Dock kan det väl bero på stumfilmen i sig kanske.
Intressanta trivian finns kring denna film, bl a. att scenen med barnvagnen i Odessa-trappan ska ha inspirerat Brian de Palma till den liknande scenen i "De omutbara".

Överraskande bra. De säger att det är propaganda men jag ser på filmen osm fiktion. Många dramatiska scener.

kaj08

Ett riktigt mästerverk och en av de mest inflytelserika filmerna i historien. Besättningen på Potemkins örlogsfartyg gör uppror och går över från flottan till att stå på den ryska revolutionens sida. Upproret på fartyget är riktigt skickligt berättat, och denna händelse grundar sig på en sann historia.

Senare i filmen så skildras hur de ryska soldaterna slår tillbaka revolutionen i den ryska staden Odessa, och här följer grymma scener. Bland annat finns här den berömda långa stentrappan där folk skjuts ned i sina desperata försök att fly undan soldaternas eld. Vi får följa barnvagen som åker ned i trappan mitt i all skotteld. En scen som återkommit i andra moderna filmer.

En mycket sevärd stumfilmsklassiker!

En klassiker inom den ryska "montagefilmen" som var aktuell på 20-talet. Pansarkryssaren Potemkin är en helt klart sevärd film som har bra dramatik och en tidlös scen vid odessatrappan...

Bra film med mycket starka scener av Eisenstein. Snabbklipt och välgjord, blir aldrig långtråkig, relativt högt tempo upplevde jag det som. Även väldigt politiskt laddad. Hela trappscenen är väldigt snyggt gjord.

Miss Ljung

Mycket kaos!! Lite galen film, med många snygga scener, inte minst den redan omnämnda då barnvagnen rullar nerför trappan. Underhållande, men jag fastnade inte riktigt för den. Stark trea i betyg.

Filmen är svartvit