Carlito's Way

3,7

Handling: Den tidigare knarkkungen Carlito Brigante (Al Pacino) har just sluppit ut ur fängelset, tack vare sin tvivelaktige advokat (Sean Penn). Brigante chockerar hela den undre världen genom att svära på att han från och med nu ska vara laglydig. Han lyckas få jobb som direktör för en sjaskig nattklubb och han kontaktar sin gamla flickvän (Penelope Ann Miller) och blåser nytt liv i deras kärlek med löftet om att han blivit en ny människa.

År: 1993

Frank Minucci
Adrian Pasdar
John Ortiz
Āngel Salazar

Riktigt imponerande samt originell story. Även en rulle med övertygande skådespel och helt okej effekter, fotot sitter det med.

Klar fyra, en film som förblir ihågkommen.

clint_estwood

Varför ger jag denna film en 4:a istället för en 5:a? Jo för att slutet förstörde väldigt mycket.

För det första så är det en stor chock och orimligt att Carlito Brigante blir dödad av Benny Blanco, en gangster som man tidigare i filmen fick lära känna (observera att Carlito räddade gangsterns liv tidigare).

För det andra så börjar Carlitos svarta kompis Luis Guzman i princip skratta och inte bry sig ett dugg om att Carlito blev mördad.

För det tredje så dödas även Luis Guzman av Benny Blanco till slut.

Alla dessa tre punkter förstörde filmen enligt mig. Det är nästan så att filmen förtjänar en 3:a men med tanke på det fina skådespeleriet tidigare i filmen så får filmen en svag 4:a

En -3 som film, men en 3 i sin egen genre.

Tagline: -

Mycket snygg filmposter (tagen från toaletten!). Snygg koppling mellan början och slutet. Snyggt klimax m den klassiska filmscenen i jakten på Carlito i slutet på New York Grand Central Station *. Och det är väl i princip det jag gillar med denna film.
Såvida jag inte nämner även Pacinos (mkt bra monolog i inledningen av filmen i domstolen) och Penns (coolt att se honom så "utspökad" - man känner knappt igen honom om man inte vet att det är han) mycket bra skådespel i sina roller, förstås! Men sen är det tyvärr inte så mycket mer att hurra för.
Helt ok musik (soundtrack) & rätt bra insatser från Miller och Leguizamo.
Nej, denna räcker inte ända fram för mej. Den hamnar inte i DVD-samlingen för att den inte engagerar tillräckligt. Det här har vi sett förut. Inte alls i samma klass som t ex De Omutbara, också De Palmas film.

Trivia: * Director Brian De Palma wanted to shoot the climax of the film at the World Trade Center in New York but it was the target of a bombing, and he had to shoot it in "another railway station again." (De Palma's The Untouchables [1987] also featured a scene at a railway station.) / The word "fuck" is said a total of 139 times. / Sean Penn took the role of David Kleinfeld just for the money so he could use it to fund his second film The Crossing Guard (1995).

En bra film som jag kan rekomendera. Stark 3:a

antoniuz

Bara så bra!

Angelus

En mycke grym film med Al Pacino, grym story, bra skådespeleri, snyggt foto, bra slut

stankovic

Mycket bra film kanske lite för dålig story men Al Pacino är bra i rollen som Mr Brigante.

Filmen är både i färg och svartvit

Carlito's Way - Rise to Power (2005)