Eldfödd 2

2,2

Handling: Baserad på en Stephen King-roman. Ett ungt par var inblandade i regeringens hemliga medicinska experiment som resulterade i ett barn med farlig begåvning. Charlene "Charlie" McGee tvingas fly från de regeringsagenter som en gång skapade henne. Nu är hon trött på att fly och har bestämt sig för att återta sitt liv.

År: 2002

Emmett Shoemaker
Devon Alan
Eric Jacobs

mercifier

Lång thrillerartad film om folk med extraordinära förmågor, med något skruvat slut. Så kan man sammanfatta Firestarter 2. Den går som actionthriller, men den action man får se består mest av att huvudpersonen, Charleene, jagas omkring i olika miljöer, samt sätter eld på saker med tankekraft.

Vill man ha en actionfylld historia om människor med övernaturliga krafter skulle jag hellre rekommendera X-men 1&2 - där är ungarna åtminstone väluppfostrade! Här har vi ett gäng riktiga ligister till barnmutanter som man helst skulle vilja ge ett kok stryk.

De, liksom huvudpersonen är resultatet av ett skrupellöst företags många experiment genom åren. Den intet ont anande helyllekillen Vincent jobbar på företaget för att söka rätt på människor som deltagit i tidigare, misslyckade experiment. Föga anar han vad som händer dessa människor när han väl funnit dem åt sin uppdragsgivare. I sina efterforskningar stöter han ihop med Charleene, och tillsammans blir de mer eller mindre tvungna att leta rätt på den som är ansvarig för experimenten, filmens skurk, John Rainbird.

Denne Rainbird är tyvärr en pinsamt chablonmässig roll - det gäller allt ifrån skådespel, repliker och gester till den IQ-boostade galna personligheten. Det gäller också den aristokratiskt engelska accenten, uppenbarligen ett måste för varje intelligent hollywoodskurk. Han spelar över, teatraliskt, ja nästan clownaktigt, och jag kan inte låta bli att åter igen dra en parallell till X-men, där hans motsvarighet Magneto vinner med hästlängder vad gäller trovärdighet och stil.

Längden (162 minuter), de många vändningarna och den budgetaktiga stilen talar för att filmen egentligen är en serie i sex 30-minutersavsnitt. Den har sina stunder av spänning och eftertanke, men engagerar måttligt. Den brister i trovärdighet i många små detaljer. Två saker som dock gör den lite intressant är det faktum att kvinnan (Charleene) snarare beskyddar än beskyddas av mannen (Vincent), samt att filmens ende neger faktiskt är ond - vågat!

Den står och väger mellan stark 2:a och svag 3:a. Eftersom jag tycker att den ändå har en kärna av existensiellt allvar nånstans, så blir det nog en 3:a, men det är knappt!

Men däremot;

Underhållningsvärde: 1
(Se min presentation för förklaring)

mercifier

Men däremot;

Underhållningsvärde: 1
(Se min presentation för förklaring)

Hermanni

anledningen till att jag ville se den här var för att hon har eldkrafter.Tyvärr men det var långtråkig

Angelus

En ok film med massor med explosioner, grym manus, Marguerite Moreau var het i filmen

Oskar_90

Negativt
-lamt manus
-Orealistisk (på ett dåligt sätt)
-Dåliga skådespelare (jag syftar då främst till barnskådespelarna)
-Luckor i handlingen
-billiga effekter á la Buffy eller Förhäxad
-För lång (Om man ser den som långfilm)

Positivt
+Marguerite Moreau är extremt snygg

Nej, den här filmen gillar jag inte. För det första är manuset fruktansvärt. Karaktärerna i återblickarna liknar inte på långa vägar originalen och händelserna som omger dessa har vänts helt upp och ner. Det gick inte alls till så i den ursprungliga filmen. Långsökt plot och underutvecklade karaktärer.

Becky

Det var nog att de gjorde en uppföljare men var de tvungen att göra den så långt efter ettan kom ut?

Eldfödd (1984)