Duellen

Handling: David försöker köra om en rostig oljetankbil, men föraren trappar upp något som från början ser ut som lek till att bli en regelrätt duell.

År: 1971

Amy Douglass
Dick Whittington
Carey Loftin
Dale Van Sickel

En rätt lovande debut av Spielberg. Redan här visar han att han hanterar en lågbudget (nu för tiden bara stora dock). Och med en låg budget lyckas han skapa spännande action med enkla men effektiva medel. Stark tvåa

Skickligt att kunna hålla en intresserad med en så egentligen händelsefattig historia. Jag kunde verkligen känna av huvudpersonens stress och behövde egentligen knappt voice overn som förklaring på hur han kände sig.

Spännande rulle och en av Spielbergs första.
Den är hela tiden intressant, men jag undrade om det fannas något seriöst motiv till att David blev angripen av lastbilen. Fast motivet var ju bara ondska.

Hanes

Ovanligt fräck Spielberg-film. för att vara hans första var den faktist ovanligt bra och lite spännande. Svag fyra..

filmernas härskare

Fräck Spielberg-film. Eftersom Spielberg är en av mina favorit-regissörer, kan jag inte göra annat än att beundra hans coola berättarstil.

Det var dessutom en kul idé att en mystisk tankbil förföljer en stackars Dennis Weaver i ungefär 90 minuter.

Tyvärr blir det aldrig särskilt spännande och blir istället bara smått nervkittlande.

Ändå får filmen en att le brett...

kaj08

Intressant att se en av Spielberg första filmer, men en långtradare som jagar en personbil i 90 minuter är varken spännande eller underhållande. En mer intensägande och förutsägbar film är svår att hitta tyvärr.

Menthol

Den här låg budget filmen är spännande från början till slut och nästan hela filmen utspelar sig i Weavers röda bil, defentivt en topp film!
En mardörms bilfärd i öknen! stark fyra