Landet Narnia

Handling: Lucy, Edmund, Susan och Peter är fyra syskon som bor i England under andra världskriget. För att komma undan kriget får barnen bo hos en professor i ett stort hus på landet. I ett rum hittar Lucy ett klädskåp som rymmer mer än bara kläder. Det är också ingången till det magiska landet Narnia, där det härskar evig vinter.

Här bor mängder med fantastiska varelser, men också den elaka Vita häxan som med svart magi gjort landet iskallt. Barnen träffar också det jättelika, vänliga lejonet Aslan, på vars sida de kommer att kämpa. Snart stundar det avgörande slaget mellan det onda och goda om makten i Narnia. Plötsligt ligger landets öde i barnens händer.

År: 1979
Regissör: Bill Melendez
Originaltitel: The Lion, the Witch and the Wardrobe
Alternativ titel:Narnia - Häxan och lejonet
Ursprungsland: Storbritannien, USA
Ingår i tema: Kattdjur

inzomnia

Jättefin film som gick varje år som tvådelad serie på tv under min barndom. Såg den nyligen igen fast då på engelska och den håller än! Nostalgiii!

Jag tycker att filmen är helt okej men inte alls lika bra som de andra från senarae tillfälle.

v_Depp_v

Skit bra Narnia film.

Agneta 78

Aslan är bäst av dom alla=)

Hollyman

Ja tycker att den borde komma på dvd med dom engelska rösterna även i sverige också.. Men tyvär så råkar jag bara ha med dom svenska rösterna tror nog dom engelska är bättre.. Men arnars rätt fin tecknad film..

iCecUbe

Älskade filmen från allra första början... måste ses!

Pesole

Det är en bra film!!