Asterix och britterna

Handling: Caesar har inlett sitt fälttåg mot Britannien. Det dröjer inte länge förrän han har hela landet i ett järngrepp. I en liten by håller en handfull modiga britter stånd mot den romerska övermakten. Men de är i behov av hjälp. En av byns söner tar sig över kanalen för att söka hjälp hos Asterix och hans tappra galler. Asterix och hans män vet inte vilket äventyr de ger sig in i. I Britannien ställs de inte bara öga mot öga med sjörövare och romare. De drabbas av den mest fruktade fienden av alla: den brittiska maten.

År: 1986
Regissör: Pino Van Lamsweerde
Originaltitel: Astérix chez les Bretons
Ursprungsland: Frankrike

lite charmig, älska obelix ! lite seg vid vissa tillfällen men detta är kult

Ludwig06

Klart den bästa av alla tecknade Asterix-filmer.

En 3 + som film, men en 4 i sin egen genre.

Tagline: -

En rolig Asterix-film i raden av alla filmer i serien. Kul även för vuxna. Roligast är nog fransmännens parodi över deras bild på engelsmännen. T ex. hur det kommer sig att britterna fick alla seder (te, golf, deras aristokratiska snobbstil mm.). Hamnar klart i DVD-samlingen, likaväl som sjörövarna i Engelska Kanalen ofta blir blöta oavsett om gallerna rör dem eller ej.

Trivia: -

En av dem bästa Asterix filmerna. Snygg gjord, härlig historia och rolig.

Inkpen

Klart den bästa Asterix filmen...

Den roligaste av alla Asterix och Obelix-filmerna! Asgarvar varje gång jag ser de stereotypiska britterna!

"Ja säger... Nu blir jag riktigt upprörd..." *sägs otroligt lugnt och artigt* (dom går ju fan på valium! dom körde över hans fina gräsmatta!!)

Eller när romarna anfaller. Så står britterna på stranden och ser de romerska båtarna. Och dricker lite te och tar det lugnt??? Hallå?!??! PANIK?!?!? Hahaha!! :)

Bra repliker!

Britterna: Skulle man kunna få en droppe mjölk till varmvattnet eller två...?"
Romarna: Mjölk och varmvatten? Barbarer är vad dom är!

Asterix: Obelix du ska inte dricka sådär mycket, det är farligt!
Obelix: Farligt, farligt, men härligt, härligt!

Romarna: Titta två tjockisar!
Obelix: Va? Vaddå två tjockisar? Här finns bara en tjockis! Och han är INTE TJOCK!

Obelix: Finns det några romare kvar?!?!
Liten romare: bara lilla jag...
SMACK!! (hahaha!! :)..)

Haha..Se filmen så förstår du.. Britterna är så fina och artiga hela tiden! :)

Det här är utan tvekan en av de bättre Asterix-filmerna i serien. Bara "Asterix 12 stordåd" är bättre. Många ljuvliga repliker framför allt från Obelix. Dessutom kul att se fransmännens alla fördomar om engelsmännen. En stark trea i betyg.

"Vadå två tjockisar?! Här finns det bara en... och han är inte tjock!"

Filmen är animerad

Asterix och hans tappra galler (1967)
Asterix och Kleopatra (1968)
Asterix 12 stordåd (1976)
Asterix - gallernas hjälte (1985)
Asterix och bautastensmällen (1989)
Asterix i Amerika (1994)
Asterix och vikingarna (2006)
Asterix - Gudarnas hemvist (2014)