Cannibal Ferox

2,4

Handling: Tre antropologer åker ut till djungeln för att leta upp en gammal kannibalstam. De slår följe med två killar som har hittat stammen och lyckats fly där ifrån. Men talar de sanning?

År: 1981
John Bartha
Venantino Venantini
'El Indio' Rincon

Dan banan

Jag övervägde att ge Cannibal ferox en trea, men så blev det inte.
Handlingen känns oväntat bra upplagd faktiskt, och hade det inte varit för de alltför misslyckade dialogerna och tydliga tecken på dåligt regi så hade jag varit nöjd. Skådespelarna duger nog men jag tydligt se hur regisören tänkt i vissa stunder. Dialogerna kännes lite för hastiga och tråkiga för att det ska bli riktigt spännande.

Effekter och foto sitter klockrent tycker jag. Med tanke på årtalet så är det något att lägga märke till, dock har musiken fallit helt korkat vilket erövrar någon liten bit det också i betyget.

Hursomhelst. Mina förväntnaingar vart lite omgrupperade. En stadig tvåa får Cannibal ferox. Sevärd, kanske det..

Stinkande b-produktion av Lenzi med en ännu mer stinkande anledning till manus att få göra en kannibal historia. Dock så är musiken bra och den underhåller något. Svag tvåa, något bättre än 'Cannibal Holocaust' som många anseer vara den bästa av denna typ av film.

Filmens syfte är att äckla snarare än att skrämma. Den känns obehaglig ibland, mycket tack vare det skickliga soundtracket. Filmens underliga upplägg tar kål på mycket av den lilla skräck som finns. Usla skådespelare och förfärliga effekter.

Ännu en grym kannibalhistoria. Inte för personer med svaga nerver.