American Psycho

Handling: Patrick är ung, snygg och framgångsrik med vänner på högt uppsatta platser. Men det finns också en annan Patrick, en som inte kan göra sig av med sina tvångstankar om att begå extremt grova våldsbrott.

År: 2000
Stephen Bogaert
Monika Meier
Reg E. Cathey

martin88

Detta var inte en film som föll mig i smaken, visst är skådespelet bra och fotot snyggt, men den har alltför många svackor och blir tämligen ointressant. Filmens höjdpunkter var i mina ögon de roliga scenerna där de imponeras av varandras visitkort, ofantligt roligt! I övrigt tycker jag varken filmen känns verklighetstrogen eller skrämmande, bara allmänt sjuk, och det blev mer och mer överdrivet ju längre in i filmen man kom. En besvikelse helt klart!

Det här är en film som rent tekniskt är skickligt gjord, men var har känslan tagit vägen? Den är opersonlig och oengagerande. Scenen där de jämför sina visitkort är dock en riktig fullträff och minnesvärd. Slutresultatet är ändå en besvikelse och när sluttexterna börjar rulla till David Bowies ”Something in the air”, förs tankarna till den betydligt skickligare filmen Memento.

Maria007

Nej nej nej, så himmla kass rulle. Önskar att jag aldrig hade sett filmen!

heroin

Otroligt överskattad film, dock rätt snyggt gjord och med några komiska scener.
Mycket intressant historia som tyvärr inte berättas på ett tillräckligt intressant sätt.
Jag tycker inte Bale gör så bra ifrån sig i denna film som han skulle kunna göra och manuset känns spretigt och osammanhängande.
Jag som INTE är feminist gillade dock scenen när han jagade menlösa kvinnor med motorsåg - mycket kul.
Förstår heller inte riktigt vad som är så hemskt med den sk "sex-scenen". Utöver mordet i slutet var det ju som vilken trekant som helst.

När man sett den här filmen är man lite imponerad men mest besviken, och tankarna dras omedelbart till den snarlika men betydligt bättre filmen A clockwork orange.

losdrivaren

Skön bok och filmen är så skön:D Beskriver bra den hösta Överklassen på ett bra sätt!

En riktigt grym och små läskig film. Christian Bale är helt fantastisk i huvudrollen.

Den får en trea eftersom Bale är bara så sjukt otäckt bra. Annars tycker jag filmen är, just det, psycho, och jag gillar inte psycho filmer.

Intressant och tämligen spännande film, sevärd.

ch1

Vad äre för smörja?
hur kan man tycka en sånhär film är bra
Han är ju så ful, tråkig och totalt opersonlig att ekonomi-nytt på tv 2 är mer spännande

och storyn är inte roligare än Björnes Magasin

Sen att han säger fel på Genesis och Phill Collis är kul

"sussudio" släppte Phill utanför Genesis klantarsle

Christiian2

Gillar inte denna alls och hade trott att de skulle hända mkt mer men den var ganska bra.

American Psycho 2 (2002)