Anklagad

3,6

Handling: Sarah Tobias är en självständig ung kvinna med en hårdför livsstil som en kväll utsätts för gruppvåldtäkt på en kvarterskrog. Men det är bara början på de prövningar som väntar henne. Sarah hamnar i strid med rättssystemet, inte bara en gång utan två gånger, när hon och hennes advokat bestämmer sig för att sätta dit både förövarna och de åskådare som drev på och uppmuntrade till övergreppen.

År: 1988
Kim Kondrashoff
Stephen E. Miller
Tom Heaton

Audrey T

Filmen kretsar kring det stora problemet i våldtäktsmål, bevisfrågan. Den går dessutom ett steg längre och belyser åskådarnas roll i fullbordandet av brottet. Mitt enda problem med filmen är att det blir lite för svart och vitt. Männen är bara onda och kvinnan helt oskyldig. Jodie Fosters porträtt av en gettotjej övertygar inte riktigt. Några närmare insikter i hur männen tänkte och något som solkade ner kvinnans historia hade gett filmen ytterligare nyanser, även om slutsatsen givetvis måste bli densamma: Ett nej är alltid ett nej.

klinger

Denna filmen sätter djupa spår . Och det är en stark tolkning som joidie foster gör .

mycket bra film men jag förstår inte varför hon fick någon oscar..

k510i

asså det här filmen e baserad på den verkliga verkligheten! det där händer varenda da:(

men filmen e otroligt bra:)

Filmen är stark och engagerande. Foster gör som vanligt fantastiskt ifrån sig. Bör ses!

Miss_Archive

Jag kan inte säga så mycket, mer än att den är en av de bästa (OCH värsta) filmer jag någonsin sett. Man gråter nästan. Jodi Foster är verkligen bra.
En tveklös femma. Men om du ska se den, så var gärna beredd på att må illa.

Bra film som behandlar ett ämne som nog får de flesta att må illa. Jodie Foster spelade med stor inlevelse och trovärdighet. Hon fick en Oscar för sin prestation. Kelly McGillis var också bra som försvararen. Filmen hade några riktigt starka scener.