Natt utan nåd

Handling: Privatdeckaren Mike Hammer plockar en natt upp en vacker kvinna i sin bil. Det visar sig att kvinnan är förföljd av ett gäng skurkar. Efter en vild biljakt som slutar med att Hammer tvingas utför ett stup, omkommer hon medan Hammer överlever. Han bestämmer sig för att hitta hennes mördare.

År: 1955
Regissör: Robert Aldrich
Originaltitel: Kiss Me Deadly
Längd: 01:46, 01:44 (Originalversion)
Ralph Meeker
Nick Dennis
Jack Lambert
Jack Elam

janne lindh

En mycket intressant och välgjord film noir efter en bokav b-författaren Mickey Spillane. Tyvärr passar dock inte Ralph Meeker i huvudrollen som Spillanes hårdkokte detektiv Mike Hammer. Han är för vek och ser mest ut som en bortkommen scout. Ett par biroller tröstar dock om man bortser från en rent förskräcklig parodi på en grekisk bilmekaniker. Snacka om att spela över!

En riktigt bra film-noir som har en unik atmosfär och som sätter sin prägel redan i första bildrutan. Intensiv, spännande och annorlunda. Jag var mycket nöjd med den här filmen och Ralph Meeker i huvudrollen har en skön, lugn, avslappnad attityd som blandas med tuffhet.

Det enda jag kan klaga på är slutet. Versionen jag såg är den två minuter längre versionen och jag önskar jag hade sett originalversionen som slutar tidigare och mörkare.

Filmen är svartvit