Det börjar med mord

Handling: Detektiven Popeye Doyle håller på att utreda vad som till synes verkar vara en vanlig drogöverdos. Fallet är dock mer komplicerat än så...

År: 1986
Richard Monette
S.J. Fellowes
Guy Sanvido

Copyright 20th Century Fox Television

En riktig klassiker för mig personligen. Denna TV-film gjordes 1986 och visades på svensk TV något år efteråt. Meningen var att göra en TV-serie som fortsatte handla om detektiven Popeye Doyle. Han spelades under 70-talet av Gene Hackman i de två "French Connection"-filmerna. Tyvärr gjordes bara detta suveräna pilotavsnitt och som tur är så spelade jag in den som liten pojk och har sedan dess sett filmen ett flertal gånger.

Vid dagens mått mätt kanske inget speciellt, men för mig är den som sagt en klassiker. Fattar inte varför de inte gjorde en tv-serie av den. Det är en bra idé och standarden på produktionen är hög. O'Neill är dessutom riktigt bra i huvudrollen. För mig är han inte bara Al Bundy, utan också Popeye Doyle.

Kommer även på mig själv nynnandes på filmens inledningslåt då och då. Ett suveränt 80-talsintro som jag kanske är ganska ensam om att komma ihåg.

French Connection - lagens våldsamma män (1971)
French Connection II (1975)