En dam försvinner

Handling: Ombord på "Orientexpressen" är en ung kvinna, Iris, på väg hem från sin semester. På tåget träffar hon en livlig gammal dam, miss Froy, som plötsligt försvinner under mystiska omständigheter. När Iris börjar leta efter damen, förnekar alla passagerare att dom har sett henne. Med hjälp av en landsman, Gilbert, börjar Iris söka efter sanningen...

År: 1938

Philip Leaver
Zelma Vas Dias
Catherine Lacey

djerryg

Antagligen en av de bästa filmer jag sett från 30-talet, spännande tema där man undrar om det är verklighet eller påhitt. Fängslande handling där man hela tiden undrar vad som egentligen hänt och om några är galna osv.

En spännande och rätt kuslig film. Jag lever mig dock inte in i den så pass mycket som jag nog hade gjort om den varit nyare- att den har många år på nacken märks och det känns verkligen som att det är en FILM man tittar på, dels också pga skådespeleriet som var sisådär.

En förtjusande Hitchcock som bjuder på en perfekt blandning av spänning och humor. Mycket underhållande!

kaj08

Ännu en bra Hitchcockfilm. Detta är en film innan hans stora tid, men redan den här känns modern och innehåller många klyschor som kunde vara hämtad från en film idag. En spännande film som tyvärr är lite väl förutsägbar och innehåller inga direkt överaskande moment. Det mesta som händer kan förutses.

Skådespeleriet är utmärkt och mitt i spänningen som lägger Hitchcock in en del komiska moment i filmen. De två engelska herrarna som diskuterat cricket och som vill hålla sig utanför allt lättar upp stämningen på ett äkta Hitchcockvis.

Med tanke på hur gammal filmen är så får den en 4-a, även om den är något svag. Det hade kunnat bli ett mästerverk ifall det inte varit så tillrättalagt emellanåt.

Det här är en av Alfred Hitchcocks 1930-talsfilmer och redan i dem tycker jag att man kan se att han är före sin tid. T.ex. så tycker jag att man stundtals bjuds på en ganska skön humor - inte minst i form av de två ständigt debatterande engelsmännen. Historien är spännande en bra bit in i filmen, men så småningom blir det för krystat för att jag ska kunna njuta av det till fullo då jag hade hoppats på en smartare manuslösning. I övrigt känns det som en tidig blandning mellan Skenbart och The Forgotten. En stark tvåa blir betyget.

Inte den bästa Hitchcocken, men kanske den allra bästa han gjorde innan storhetstiden. Tar ett tag innan den kommer igång, men sen är det äkta Hitch.

Timoti

Jag tycker att den här tillhör bland de bästa Hitchcock har gjort! Filmen blev aldrig lång tråkig eller seg. Jag gillade de två engelsk männen bäst, särskildt i slutet när de ska gå på en cricket match och att det står att cricket matchen är inställd pga översvämminig.

Filmen är svartvit

En dam försvinner (1979)