Full Metal Jacket

Krig:

Krig:
3,9

Handling: En berättelse om Vietnamkriget och om den omänskliga process som förvandlar människor till tränade mördare. Joker, Animal Mother, Gomer Eightball, Cowboy och många fler, hamnar i ett helvete till militärläger, förnedrade av en högljudd D.I. Rå action, en kompromisslös story som tar oss från den grundläggande träningen till den mardrömslika krigsföringen i Hue City.

År: 1987

Bruce Boa
Kirk Taylor
Jon Stafford
Tim Colceri

Detta är förmodligen den bästa krigsfilmen som gjorts. Den lyckas verkligen fånga helvetes processen som förvandlar människor till tränade mördare. Man får följer unga män från första dagen när dom går in till "boot camp"-lägret och ner till Vietnam där kriget pågår för fullt.

Lägg då också till realistiska krigscener, härlig rå humor, riktigt snyggt foto, grym musik och bra skådespelarinsatser så har vi oss en riktigt bra film. Dessutom så är filmen full utav välplacerade detaljer och tankar som förgyller den ytterligare. Min favoritdetalj är Jokers hjälm där det står "Born To Kill" samtidigt som han har ett Peace-märke. Jag gillar den för att det är symboliskt för hela kriget; amerikanerna kom till Vietnam för att befria landet från kommunisterna och sprida fred, men samtidigt så var dom utbildade mördare... En riktigt härlig paradox det där ;-)

Allt som allt så har jag svårt att sätta ett annat betyg än en femma till den här underbart välgjorda och väldigt underhållande filmen.

Daniello_

Stor film av Kubrick! Ett riktigt starkt gäng har han fått ihop och de här är en av de bättre krigsfilmerna jag sett hittills i allafall. Har får vi följa killarna genom marinkåren och steget till kriget. Just gapet mellan dessa var filmens minus, när det inte händer allt för mycket. Härligt musikval genom hela filmen dessutom.

SquigBobbLe

Kubricks gripande krigsskildring om hur hackkycklingar blir brutala mördare. Kubrick visar som vanligt sin klass med att para ihop musik med sin film. Det räcker att du lyssnar på inledningslåten och Rolling Stones avslutningslåt för att få en blick hur filmen ser ut. Slutet ville Kubrick ha "ofärdigt" precis som Vietnamkriget att det riktigt aldrig tar slut precis som denna film.

Chriistian2

En av de bästa krigsfilmerna någonsin, Välgjord, spännande och bra som ***.

lindajjj

En stark fyra. Riktigt bra film. Det är så underbart när man sätter sig och ska se en film, och redan första minuten märka att den är gjord av ett fullblodsproffs. Allt håller hög kvalitet. Mycket bra!

Mycket bra och väl rätt så realistisk film. Till skillnad från många andra filmer i genren så framställs inte amerikanerna som odödliga och oövervinnliga.
Det var riktigt spännande flera gånger i filmen och det var inte så lätt att räkna ut vad händelserna skulle få för följd. Riktigt bra alltså. En 4:a.

Övertygande spel och känns som att storyn ger en relativt bra bild på hur det var i Vietnam.

Även dialogerna kunde ibland kännas lite gripande, dock hade jag svårt att hålla mig för skratt ibland.

Helt klart en bra film, dock inget jag kommer lägga på minnet.

Christiian2

Bästa kirgsfilmen som gjorts, eller helt klart en av de bästa.

Karro

Sjukt bra!

En riktigt bra film som känns grymt realistisk.