Van Helsing

Handling: Van Helsing är filosof, historiker och ockultist . På uppdrag av ett hemligt sällskap i London, beger han sig till Transsylvanien för att en gång för alla utplåna den blodtörstige greve Dracula. Till sin hjälpa får han Anna Valerious, som sett hela sin släkt dödas av monstret och vigt sitt liv åt att jaga mörkrets makter.

När ryktet om Van Helsings ankomst når greve Dracula och hans blodsugande undersåtar uppsöker de den galne Dr. Frankenstein för att få Frankensteins monster som allierad. Men monstret visar sig vara en tragisk och missförstådd varelse som inte tänker blanda blod med en vampyr.

Tyvärr är Dr. Frankensteins assisten, Igor, inte lika nogräknad i valet av vänner, utan faller för grevens karisma. Dracula har dessutom ytterligare ett ess i ärmen; sina tre förföriska, men ack så blodtörstiga vampyrbrudar. Även Anna Valerious visar sig bära på en mörk hemlighet, hennes egen bror är drabbad av varulvens förbannelse…

Regissör: Stephen Sommers

Allison Queal
Marek Vasut
Samuel West

mercifier

Jag förstår inte varför alla klagar på Van Helsing! Jag medger att den här filmen har sina brister, men den är fortfarande väldigt underhållande. Det är väl en sak om man ser på film som en konstart. I så fall är det här inte mycket till konst. De digitala kulisserna är detaljerade men ganska lätta att genomskåda. Storyn är ganska typisk för den här sortens filmer och bjuder inte på några större överraskningar. Replikerna och karaktärerna är också typiska. Och hollywood-humorn känner man igen.

Men som underhållning betraktat är detta ändå inte alls dåligt. Strunta i att detta kanske är den 1000:e filmen med snarlikt tema. Glöm för en stund att du vet att effekterna bara är datorgrafik. Luta dig tillbaka i TV-soffan och se filmen som om du aldrig sett något liknande förut. Om du sen kan uppskatta ett sanslöst action-fantasy-äventyr, då är Van Helsing riktigt bra.

Lite originellt är det faktiskt också med denna galna blandning av science-fiction med 1800-talsstuk, frankensteins monster och vampyrer/varulvar. Mixen av allt detta är rätt hysterisk, men inte osmaklig. Och slutet känns passande för en film som denna. Inte jätteöverraskande, men ändå vackert och inte klyschigt.

Kate Beckinsale är het. Man kan inte låta bli att känna lite medlidande eftersom hon springer runt med korsett genom hela filmen (som om hennes figur inte skulle duga ändå!). Hugh Jackman är också rätt man för den här filmen. Lika passande i rollen är hans uppfinnar-munk till medhjälpare som står för en del avslappnande humor här och var. Däremot tycker jag inte att Richard Roxburgh gör så bra ifrån sig som Greve Dracula. Han är lite torr och tråkig faktiskt.

Sen kan man naturligtvis anmärka på att skådisarna inte i alla lägen reagerar realistiskt inför de hisnande effekter som lagts på i efterhand. Men jag tycker ändå att filmen som helhet håller måttet, som underhållning betraktat.

Jag ger Van Helsing en trea, varken stark eller svag, för att det är bra underhållning helt enkelt.

"Why does it smell wet dog in here?"

Underhållningsvärde: 2 (åtminstone)
(Se min presentation för förklaring.)

Usel film. Den är förutsägbar, enkel och utan något djup i huvudtaget. T.o.m. effekterna som skulle kunna rädda filmen från ett underkänt är ganska löjliga och orealistiska att filmen faller ganska platt på marken.

Jag underkänner inte filmen helt och hållet då jag tycker att den är värd en stark etta. Fortfarande en dålig film dock som inte har mycket att komma med.

Jaha, ja. Så var ännu en vampyrfilm här. Det är bara att konstatera att det har gått inflation i den här typen av filmer. Den här filmen drar tramsigheterna än längre och dialogerna är rent av parodiska. Dåliga effekter och med en historia som inte bjuder på några som helst överraskningar. Dessutom är den för lång. Gillar man äventyrs- och vampyrfilmer kan det duga – annars inte.

Riktigt usel film. Blev grymt besviken.

En vampyrfilm där olika sorters monster blandas. Trodde att det skulle vara en väldigt seriös film, men det var det inte.

Shcookie

Ett starkt godkänt blir det för "Van Helsing", eftersom den har ett rätt tunnt manus, halvhyfsade Skådisar, och allt i allt är den rätt fånig. Men jag gillar den ändå, vet inte varför och hur... jag bara gillar den.
Den är rätt mysig, känns väldigt grön, Varelserna är väldigt häftiga, och till skillnad från de flesta tyckte jag att de tydligt datoranimerade effekterna stärkte filmens lilla "mysighet". Jag tyckte om Dracula's tre brudar eftersom de, precis som i "Dracula 2000", är individuella personer och är med i all action. Synd bara att min favorit av de tre, Marishka, rök så tidigt. Dracula, däremot, var rätt dåligt spelad och tråkig.

Kate Beckinsale och Hugh Jackman är ett bra par, tyckte jag, och fastän de inte utförde sina roller överdrivet bra var jag glad när de båda var med i rutan... tillsammans då.

De olika ställena i filmen gillade jag också, och även om vissa var mer datoranimerade än andra, tyckte jag att de alla var extremt mysiga. Speciellt Byn och Dracula's slott kändes extra mysiga.

Se den och njut av lite avslappnade äventyrsaction med Vampyrer, Varulvar och Frankensteins monster inslängt i det hela. En stark, stark tvåa var den värd, men tyvärr inget utöver det.

Natta or Tattis

Den är rätt bra och får en stark trea.

Jag gillade inte riktigt slutet men annars var filmen i sig helt okej.

Nej, usch, detta var absolut inget för mig! För mycket fajtande och därför också för vek handling.

uncle_funk

Filmen är väldigt underskattad.
Jag diggar verkligen action scenerna.
Whats not to like (förutom storyn) Men det finns filmer som man inte behöver en bra story, denna filmen ser man om man verkligen vill se en film där man slipper tänka.