Okänd soldat

Krig:

Krig:
3,6

Handling: Sommaren 1941. Östra Finlands regementesimaskingevärskompani får order om att lämna bort all onödig utrustning. Kompaniet förflyttas till den Ryska gränsen. Morgonen därpå vaknar männen till kanonernas dån - kriget har börjat.

De Finska trupperna anfaller fienden och avancerar snabbt över gränsen. För många av männen är detta deras första kontakt med ett krig. De lär sig snart att leva med döden och den grymma verkligheten. De är få och deras utrustning är dålig och fienden tycks vara överlägsen såväl i
antal som material. Hjältarnas och de dödas lista är oändlig.

År: 1955

Tauno Palo
Pentti Irjala
Vilho Siivola
Martti Romppanen

Tyvärr så fastnade jag inte för denna. Den var helt enkelt för långdragen och oengagerande. Visst var den välgjord och realistisk, men den kan inte få högre betyg än en stark tvåa.

jacco

En grym finsk krigsfilm. Skådespelet är bra och många sjyssta repliker. Krigsscenerna är enastående. Filmen blir dock ganska rörig i slutet, därför når den inte högsta betyg, men en stark 4a

Realistisk och intressant finsk krigsfilm. En av dem bästa nordiska filmerna jag sett. Striderna och skådespelet hålle hög kvalitè. Är ni såld i genren som jag är dett underhållning på högsta plan, men tror även dem som inte är så förtjusta i genren finner den underhållande, stark fyra.

Timoti

Finländare är mästare på att göra krigsfilmer! Deras krigsfilmer är bättre än de Amerikanska krigsfilmerna. Den var realisktisk och mycket bra berättad. Jag ger filmen en stark fyra.

jonte02

Sjukt bra finsk krigsfilm! :)

Filmen är svartvit

Okänd soldat (1985)