Thing, The

3,6

Handling: En grupp med 12 amerikanska forskare som arbetar på en Antarktisk forskningsbas upptäcker att en utomjordisk varelse har smugglat sig in i deras bas. En kamp på liv och död uppstår. Dom upptäcker även snabbt att varelsen har den otrevliga förmågan att kunna förvandla sig till en perfekt kopia av den som den lyckas döda. Så vem kan dom egentligen lita på?

År: 1982

Norbert Weisser
Larry J. Franco

Copyright Universal Pictures

wishmaster73

John Carpenters bästa film helt klart.
Kurt Russell gör en perfekt roll som MacReady.
Effekterna gjordes av en då 21årig Rob Bottin och bättre effekter får man leta efter med tanke på att filmen är från 82 och effekterna håller än idag.
Musiken gjordes av Ennio Morricone som mest är känd för Clintans spagetti västern.
Jag såg själv denna film när jag var 9år 1982 och den satte ett stort spår i mig o varför jag älskar skräck o sci-fi.
Se den själv o upplev skräcken,mystiken och det paranoida.

En ganska annorlunda skräckis som faktiskt skrämmer en hel del. Jo, det måste jag säga faktiskt, jag blev lite rädd när jag såg filmen, för den gick på en sådan kuslig stämning. Musiken passade in jättebra och de karga miljöerna var perfekta för filmen. Efter ett tag blir ju inte filmen så läskig när The Thing visar sig, då blir det en helt annan typ av skräck, en godtagbar.

En härlig klassiker som man kan se om många gånger. Bra tempo rakt igenom, inga kvinnor som drar ner tempot med kärlekshistorier och en riktigt bra stämning. Musiken av Morricone (med hjälp av Carpenter) är perfekt och riktigt stämningshöjande. Bra slut också, så det finns inte mycket att klaga på här...

jaffa

Riktigt bra film för att vara så gammal

Känns ungefär som en nyinspelning av "Alien" fast på en snöstation istället för ett rymdskepp. 1982 var detta säkert väldigt bra, men idag har temat använts så mycket att såna här filmer knappt är spännande längre.

kaj08

En intressant sciene-fiction film från 82. Kurt Russel och hans manskap i ett forskarteam är utplacerade på Antarktist. Ganska snart stöter de på något mystiskt som visar sig vara en varelse från en annan planet. Filmen påminner till viss del om Alien. Handlingen är inte helt olik, och specialeffekterna, som är mycket bra, är liknande de i Alien. Mycket säkert beroende av att det inte skiljer så många år mellan filmerna.

Handlingen och hur de handskas med problemen i sitt forskarteam är väl inte helt logiska alla gånger. Dessutom tycker jag man får se för mycket av utomjordingen. Det hade blivit än mer kusligt ifall man inte fått skåda den i ett så pass tidigt skede i filmen. En bra film trots allt, som förtjänar en stabil 3-a.

Getosten

Väldigt pratig film men med förstklassiga specialeffekter.
Ett tips från mig är att du inte äter under den här filmen, för den är riktigt äcklig!

Vet inte hur många gånger jag gäspade under denna filmen.. den var mycket långtråkig

Venschla

Ojojoj nu snackar vi konstiga utomjordingar! Om inte "monstret" hade sett så fejkat ut så skulle den varit mycket bättre. Trots de så va filmen faktiskt väldigt spännande.

Therold

I mina ögon en banbrytande hisknande upplevelse väl i klass med första rullen av Alien. Utspelas i ett fruset helvete där en efter en dör... Specialeffekterna är av hög klass (för sin tid) och det ger en skrämmande realism. Det är något grymt vad jag diggar filmen. Inte på en enda punkt känner man att filmen veknar. Manus håller och regin är tillräckligt stark för en 4:a, men helhetsmässigt når den inte riktigt till en fullpottare. Bra nära skall dock sägas.

Fantomen från Mars (1951)
Thing, The (2011)