Stalingrad

Krig:

Krig:
3,9

Handling: Filmen handlar om en ung officer som blir tilldelad ledarskapet av en grupp med "Stormtrupper" som har stort självförtroende efter deras senaste strider i Nordafrika. Dom ligger på Italiens stränder och lapar sol och vin. Men plikten till "Der Führer" kallar igen och männen skickas iväg med tåg mot Rysslands enorma slätter. Där de på tåget får reda på att de ska till "Stalins stad" - Stalingrad. "Den hålan tar vi på en vecka!" utbrister dom glatt.

År: 1993

Oliver Broumis
Dieter Okras
Zdenek Vencl
Mark Kuhn

Extremt välgjord film som blivit en klassiker. Skådespelet är realistisk och skildringen som sådan att ingen vill dö gör det hela mer gripande. Ett måste för alla som gillar genren, stark fyra.

Björn

Det här är nog en av de bästa, om inte den bästa krigsfilmen jag någonsin har sett. Det här är en film som verkligen visar att kriget är ett rent helvete där alla förlorar. För en gångs skull så får vi se kriget från förlorarnas synvinkel, d.v.s. Tyskarna under striden om Stalingrad. Som troligen är en av de värsta striderna i mänsklighetens historia.

Film-n

En av de allra bästa krigsfilmerna enligt mig, så underbart skrämande realistisk! Underbart skådespel. UNderbar musik dessutom. otroligt bra film utan klischeér som förstör det hela.

En -4 som film & i sin egen genre, men en 3+ som underhållning.

Finns på flera internationella topplistor. Trots enorm och kostsam ambition, engagerar inte filmen mej tillräckligt. Dock hyperintressant på alla sätt, men jag köper den inte och ser om.

Det som gör den här filmen bra är inte allt pangpang, utan att det finns en bra "sidohandling" om överlevnad i krig. Hade förväntat mig nåt i stil med "Enemy at the gates", men detta var verkligen något annat.

grymt bra krigsfilm alltså.trodde det skulle vara bara action och krig men det kom i andra hand.här fick man mycket djup i personerna som man inte får i amerkikanska krigsfilmer.men manuset svek lite.svag 4

Angelus

En av favorit filmerna, extremt välgjord, snygga scener, mycket bra och mycket gripande handling, realistisk skådespeleri, Dominique Horwitz och Thomas Kretschmann var mycket bra, stark femma

En mycket välgjord och skrämmande filmatisering av ett av världshistoriens mest förödande slag. Rå och brutal, precis som jag vill ha det!

Dan banan

Ljummen krigsfilm, åtminstonde i mina ögon.
Jag har svårt att ryckas med och hänga på den den kännslan vi karlar får när vi ser en krigsfilm.

Många av skådisarna sviker inte en sekund, och det är visserligen en mycket välgjord film men jag är ändå inte riktigt övertygad.

Samanfattat, enligt den här recensenten finns det betydligt bättre att se rörande området.
Kraftig tvåa

Therold

En av de allra förnämsta krigsfilmerna jag sett! En vanlig synpunkt jag läst om är att publiken har svårt att identifiera sig med karaktärerna - men är det alltid negativt? Det känslokalla och det förlorade värdet av ett människoliv går hand i hand med hela uppbyggnaden av filmen. När det går mot kärvare tider är det väldigt få av soldaterna som verkligen visar sig vara nazister. En skön vinkling i filmen är generalerna som ser högre ideal/värden och faktiskt ger ett sympatiskt intryck. Normalt brukar generaler framstås, i film, som "ut och dö för min skull", men så var det som sagt inte här. Jag älskar filmen och jag älskar tyngden filmen får av att inte en enda jävel dör gurglandes "tell my wife I love her" - det är ju lite svårt då samtliga snubbar pratar tyska och ryska. Oerhört befriande. Striderna är också jävligt realistiska, skrämmande!