Beyond Borders

Krig:

Krig:
3,6

Handling: Jolie spelar amerikanskan Sarah Jordan, som lever ett rikt och välorganiserat liv i England. På en välgörenhetsgala möter hon läkaren Nick Callahan, som ägnat sitt liv åt att hjälpa barn i Afrika. Sarah blir fullständigt tagen av Nicks engagemang för de utsatta barnen. Över en natt bestämmer hon sig för att lämna allt hon tidigare tyckt varit viktigt för följa med Nick och hjälpa honom i hans arbete. Tillsammans reser de till några av världens farligaste platser och genom ett gemensamt engagemang för andra dras Nick och Sarah oundvikligen till varandra.

År: 2003
Keelan Anthony
Ray Forsythe
John Bourgeois

malinedwardsson

Älskar den här filmen. Precis som jag älskar "the constant garderner"!

lindajjj

Fy, vilken hemsk soppa. Helt utan röd tråd och totalt oengagerande. De har bara slängt i lite ingredienser, utan en tanke på helheten. Till en början irriterar man sig mest på Angelinas fula mun (vad mycket snyggare hon skulle vara med normala läppar!) men ju längre tiden går, desto mer stör man sig på manuset, regin och även Clive Owen som har samma växel genom hela filmen. En svag tvåa.

Flora

åh, den här filmen skulle kunnat vara så mycket bättre. den börjar jätte bra och man har tårar i ögenon efter fem minuter och tänker; det är kommer bli en kanon upplevelse. Men vad händer, jo hela filmen utvecklar sig till en töntig hollywood kärleks trams. åh, jag vart så besviken, jag trodde det skulle handla om tredje världen med ett djupt, med det är bara med för att röra till känslorna lite och gilla angelina´s karäktär bättre typ. suck. men den får en tre eftersom det var några få bra inlsag om fn och biståndsarbete mm

S16F

Efersom jag såg Beyond Borders utan någon som helst vetskap om vad filmen handlade om så kunde jag lugn sätta mig i soffan utan några som helst förväntningar.

Till en början kändes det klyschigt och blev lite rädd för att det hela skulle bli lite för amerikanskt. Lyckligtvis hade jag fel och filmen tog lite fart.

Filmen bygger på och handlar om ideela hjälporganisationer som världen över räddar liv i hårt krigsdrabbade och fattiga u-länder. Kan bli oerhört ointressant, men här blir det tvärtom. Verklighetstroget framförallt.
På ett snyggt sätt har regissören i denna film visat hur Jolie's karaktär Sarah får upp ögonen, hon inser vilket oerhört tacksamt liv vi lever och ger sig iväg utomlands för att på något sätt bidra med pengar och mat till fattiga och behövande.

I och med Jolie's och Owen's oerhört bra gestaltningar av Sarah och Nick blir det hela snäppet troligare.

Självklart får man sig en tankeställare och mycket att fundera på för ett tag framöver.

Trots att Beyond Borders bygger på alla dessa osjälviska människor världen över så lyckas regissören och manusförfattaren täcka det mesta som en riktigt bra dramafilm skall inneha i mitt tycke.

Det är nära, men det blir en stark fyra.
Beyond Borders sätter verkligen sina spår, gripande in i det sista.

En gripande film som va väldigt bra. En av Angelina Jolies bästa roller, absolut. En 4:a

Det här är den bäasta joli filmen någonsin.Den får en att täncka efter.

Sweet_Jenny

Ganska bra flm. En sevärd film. Går att se någon gång. Men jag tyckte inte om slutet... En medel 3:a får filmen.