Visitörerna

Handling: Året är 1122. Riddaren Godefroy är på väg hem för att gifta sig efter att ha räddat både kung och fosterland. Under färden drabbas han dessvärre av en elak häxas förbannelse och får för sig att hans svärfar är en björn. Genast sänker han honom med sitt armborst...

År: 1993
François Lalande
Didier Bénureau
Frédéric Baptiste

VISITÖREN

Detta är en film som växer för varje gång man ser den. Humorn är så underbart subtil. Inte bara en tramsig komedi utan även en fantasifull film om hur det skulle kunna vara om olika tidsepokers värderingar möttes. Jean Reno och Christian Clavier är enastående i rollerna (vilket minspel). Claviers dubbelroll är ofattbart bra. Kontrasten mellan de båda karakärerna kräver en verkligt skicklig skådespelarinsats. Denna insats utför Clavier med bravur. Även birollerna är utmärkt bra. Franskans dialektala nyanser utnyttjas för att ge färg åt karaktärerna vilket lyckas till 100%. Den som bara ser den här filmen en gång är att beklaga. Efter några gånger är den en omistlig del av livet.

crack_of_dawn

Emellanåt mkt rolig, men också lite trög ibland. Bra -men inte efterlängtad att se om...

KP FANS

Väldigt BRA film.

Humorn är så underbart roligt.

Men det räcker ändå inte till en 5a tycker jag

VISITÖREN

Cammie

Bitvis väldigt rolig, men fransk humor är lite annorlunda, svår att betygsätta.

Stundtals skitrolig, men väldigt ojämn. Storyn i sig är knäpp och skådisarna ännu konstigare.

Hanneli

Jag hade riktigt ont i magen efter att ha skrattat så mycket under denna film. Fransk humor är speciell och enligt mig den roligaste och mest absurda.

The_Dude

Första gången jag såg Visitörerna var väl så där tio år sedan och vad jag kommer ihåg så tyckte jag att den var väldigt underhållande och rolig. Tyvärr så står sig inte det omdömet längre. Visst innehåller filmen mycket humor och galenskap men det är alldeles för hysteriskt för mig. Hade man tonat ner hysterin hade det här varit en 4 i betyg, men nu blir det en svag 3. Jag orkar helt enkelt inte med all fransk hysteri.

Visitörerna 2 (1998)