24 Hour Party People

Musikal:

Musikal:

Handling: From Madchester with love! Sex Pistols, Joy Division, New Order, Happy Mondays, Stone Roses, The Smiths. Alla har skapat musik som fortfarande äger många musikälskares hjärtan och många av banden har kommit till oss via TV-personligheten Tony Wilson, som startade Factory Records och som sedermera drev den världsberömda klubben Hacienda i Manchester. Från 70-talet och Sex Pistols första spelning för en publik på 46 personer, via 80-talet och sångaren Ian Curtis bortgång, till 90-talet och Happy Mondays uppgång och fall, följer filmen Tony Wilsons berättelse om sina öden och om en musikvåg vars hängivna fans blir fler och fler.

År: 2002
Lennie James
Shirley Henderson
Andy Serkis

Venschla

Aa.. jag vet inte riktigt om jag gillade den här så värst mycket...

demonpoet

Gillar jag mycket, har lyssnat mycket på Joy Division. En tragisk historia om en tid då hjärnans musik var som störst

Oskar_90

Ett blygsamt skratt lite då och då, men det kändes för det mesta väldigt onaturligt.

Sovjetunionen

själva idén med filmen är väldigt intressant, men den blir seg i slutet... men om man är intresserad av indiemusik så är den väldigt sevärd. trots att smiths inte nämns mer en en gång:(. bra val för rollen som tony wilson.

Denna film var mestadels ointressant. Jag gillar inte heller musiken, så det får bli en etta.

The_Dude

Musiknörd som jag är gillade jag den här filmen skarp. Så otroligt genial idé att knyta samman band och historier från 70-talet fram till 90-talet. Filmen balanserar mellan humor, ironi och gravalvar utan att tappa greppet om betraktaren. Även om man nu inte är lika musik intresserad som jag så är det här en mycket underhållande film på gränsen till ett mästerverk.