Adam Sandler's Eight Crazy Nights

Musikal:

Musikal:

Handling: Davey Stone är en 33-årig ung man som fullkomligt avskyr allt som har med julen att göra. Således gör han allt som står i hans makt för att se till att ingen i hans omnejd heller ska njuta av högtiden. Tyvärr gör hans stämningshämnande aktiviteter att han hamnar på kollisionskurs med rättvisan och han döms till samhällstjänst för sina förseelser. Under hela resten av julhelgen måste han agera som assisterande domare åt ett ungt basketlag. Davey tycker att han kommit lindrigt undan, i alla fall tills han träffar den minst sagt excentriske huvuddomaren.

År: 2002
Regissör: Seth Kearsley
Originaltitel: Eight Crazy Nights
Adam Sandler
Jackie Titone
Austin Stout
Kevin Nealon

Ungen me Pungen

Störtskön tecknad liten film med en tecknad Sandler i huvudrollen Sandler själv gör inte bara sin egen röst utan också flera andra karaktärer i filmen. En riktigt rolig film helt enkelt.

Tyckte om denna tecknade komedi filmen riktigt mycket. Sandler gör riktigt bra ifrån sig med rösten. Älskar ju Whitey, så skön och underbar.

filmernas härskare

Jag, som många andra, har oerhört svårt för Sandler; han trivs bäst i sin upprepande tråkiga dumhumor (fastän han var alldeles galant i Punch-Drunk Love och Vänner för livet) och han gör sig mycket bekväm sin animerade gestaltning, en ilsken vandalistjude som gör allt för att riva nerjulstämningen i sin bys befolkning.

Filmen har sina svackor, men även sina överraskande uppgångar - för det här känns nämligen inte som huvudkaraktärens film, utan den bedårande lilla bifiguren Whitey (vars röst ändå görs av Sandler).

Whitey är byns egna lilla charmtroll, bokstavligt talat, och gör allt för sin omgivning för att glädja folk; och givetvis försöker han plocka hem poäng för den årliga hedersomnämningen. Extremt konstig, gorillahårig, boendes hos sin syster och med en förväxt missbildad fot, är han dock den stora behållningen genom hela den galna julsagan.

Visst är filmen elak och råkar ofta utför den tråkiga Schneider/Sandler-humorn (det var ca 4-5 skämt om en trebröstad kvinna under slutscenen), men jag överraskas gång på gång av dess, måhända överförklarande, men alldeles berörande hjärtgriparpunkten i många av scenerna som radas upp.

Det finns även en hel del roliga, omän omotiverade, poäng att hämta - som exempelvis Schneiders kinesiska kypare eller ett par hysteriskt roliga låttexter.

Julkänslan finns alltså ändå bevarad bland bajshumorn och det är till slut svårt att inte blir rörd.

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: It's naughty. It's nice. It's animated. / The Ultimate Battle Between Naughty And Nice.

Detta är en film som verkade både mysig och rolig, men hjälp va besviken jag blev humormässigt. Snacka om att leva på bara gamla saker Sandler gjort i tidigare filmer karaktärsmässigt. Nej, en massa upprepningar gör att denna film förlorar sej själv och tappar poäng betygsmässigt. Eller som en medlem på IMDb säger: "Don't waste your time or your money on this..."
Filmen är dock inte såå dålig, utan den förtjänar ett godkänt för att den är just smårolig, vältecknad och lite lite mysig julkänsla lyckas signaleras ut. Dock så är det för långt mellan de lyckade skämten för en vuxen, om ni frågar mej - detta blir för tempofattigt och jag sitter uttråkad stundtals och väntar in slutet.
Men d e kul att ha sett detta försök till roliga verk. Att se en tecknad Sandler göra bort sej medvetet för att han hatar julen som högtid blir irriterande i längden. Man blir förbannad istället för glad. "Insulted my intelligence!" säger samma citatupphovsman som ovan i slutet av sin kommentar. Jag kan inte annat än att på ett sätt hålla med.
Nej, denna hamnar ej i min DVD-samling. Filmen tänker jag inte ödsla mer tid i livet att se på, utan lägger den uppgiften på eventuella framtida barn. Kan se om den klarar jag dock nog av utan att direkt kräkas - men MED barn, som sagt.

Trivia: The title refers to the eight days of Hanukkah as well as a famous lyric in Sandler's infamous "Chanukah Song". / Davey is based on a picture of Adam Sandler when he was 19. / Originally, Sony Pictures did not want to participate in the animation game with the expense and risks involved, but Columbia chief Amy Pascal greenlit this movie anyway on a personal pitch from Adam Sandler himself.

inzomnia

NEJ! Hade som Sandler-fan höga förväntningar, men blev grymt besviken. Larvigt och totalt medningslöst!

Montmartre

Den är riktikgt rolig och bra gjord.

Lakriitz

Den var riktigt rolig:)

korp72

Riktigt rolig tecknad film.

Filmen är animerad