About Schmidt

Handling: Warren Schmidt befinner sig plötsligt vid flera av livets vägskäl samtidigt. Till att börja med har han precis gått i pension efter lång och trogen tjänst som försäkringstjänsteman och han känner sig nu fullständigt onyttig. Vidare står hans enda dotter, Jeannie, i begrepp att gifta sig med en riktig drummel. Och som om det inte vore nog så avlider plötsligt hustrun Helen som Schmidt har varit gift med i 42 år. Han tvingas nu ta itu med sitt nya liv och beger sig ut på sitt livs resa.

År: 2002
Regissör: Alexander Payne
Originaltitel: About Schmidt
Jack Nicholson
Hope Davis
Dermot Mulroney
Kathy Bates

inzomnia

Här gör Nicholson en otrolig insats och med ett bra manus till hands fixar han, tillsammans med Payne, en av mina absoluta favoritfilmer! Känslan jag får är underbar och mysig och jag kan bara inte sluta le. Denne Schmidt,som känner sig ensam och totalt oviktig efter att ha gått i pension och blivit änkling, ger sig iväg på en vådlig färd med sin stora husbil för att upptäcka helt nya saker och människor. Underbar film!

Elisabet

Håller till fullo med Savannah !
Och bara detta att Jack N:s fru är jämngammal och inte någon 35årig snärta .., åå, det kändes bra. Jag tycker dessutom att filmen visar på bekymren när man tappat tråden i livet ..., förvirringen över att inte längre vara behövd ..., plus förstås att Jack N alltid är bara helt ljuvlig som skådespelare.

Savannah

Bra film om livet, helt enkelt. Uppiggande inslag, som att Nicholsons fru spelas av en jämnårig kvinna - häpp! Såg den i USA så jag kan inte bedöma textningen, men den är ett måste att se.

Den här är ganska bra även om den generaliserar lite väl mycket 2+.

Har ingen speciell kommentar om den här filmen, men jag tycker, som alla andra här, att Jack Nicholson gjorde ett riktigt bra jobb.

inzomnia

-mononoke-

Jack Nicholson som en liten grå gubbstrutt, underbart att beskåda. Hur hans rollkaraktär Schmidt beger sig ut på en relativt lågmäld resa som tar honom till lunkande men fnissiga vardagssituationer gör mig varm om hjärtat. Lilla gubben...

Pesole

Jag gillar inte den här filmen, för den är inte bra. Jack Nicholas är bra. Ne, den här filmen gillar jag inte.

Underhållning på hög nivå bjuds vi på i denna mycket ambitiösa och roliga blandning av komedi och drama.

ashkan

bra biografi film med jack nicholson