Elina - som om jag inte fanns

Handling: Elina, 9 år får börja skolan igen efter en längre tids sjukdom. Hon hamnar omedelbart på kollisionskurs med sin nya stränga lärarinna. Elina gör uppror och snart är hela skolan och nästan hela det lilla samhället införstådda med vad som sker men ingen vågar ställa sig på Elinas sida.

År: 2003
Carolina Berggren
Amanda Andersson
Zorro Svärdendahl

lilla_elina

Filmatiseringen av Kjerstin Johanssons bok är fin, med en dyster ton, där ljuset infinner då och då. Skådespelet är mjukt och naturligt, fotot och de tidstypiska miljöerna bidrar till den fina historian. Filmen om Elina lämnar en med en klump i halsen och många tankar.

The_Dude

Det här är en riktigt bra barnfilm och jag rekommenderar det till barn i 8-års ålder och uppåt. Kanske bör filmen ses med en vuxen som kan förklara några småsaker. Som barnfilm får Elina en 4a, men för min egen del tycker jag inte den var sevärd.

Såg filmen med skolan på bio och jag kommer ihåg att jag tyckte den var otroligt bra. Gripande, se den!

jag tyckte denna var bra, den talade för filmen och den berör

Jag tycker att detta är mycket bra svensk film med mycket bra handling och skådepel. Mycket fin natur och den får en att tänka. Även om det är en barnfilm

Sallee

En av de bästa svenska filmerna jag har sett.
En vacker film, som berör er, det bästa i filmen
var självklart i slutet när alla reste sig och gick
ut från matsalen. Om ni inte har sett den, så se
den.

tosslan

Underbar och vacker film. Kan inte hitta ord för att beskriva den...se den!

Sofia92

Mycket fin film som verkligen har ett djup och ett fint budskap. Skickligt skådespel och fina miljöer, handlingen må vara lite överdimensionerad ibland men annars är det väldigt bra gjort.
Älskar scenen när läraren tar den stora tavlan med regler och använder för - ja det får man se själv, spoilervarnig annars.

lilla_elina