Pestens tid

Handling: Baserad på Stephen Kings omfångsrika roman om kampen mellan det goda och onda på jorden. Civilisationen är på väg att gå under i en snabbt dödlig superinfluensa och endast några få överlever. Dessa dras genom mystiska drömmar åt två olika håll, några till Frizonen, andra till ett samhälle där ondskan styr. Den avgörande striden är nära...

År: 1994

Rob Lowe
Bill Fagerbakke
Peter Van Norden

Mackie

En intressant liten miniserie om jordens ultimata "undergång", där flera karaktärers öden korsas för att sedan följa samma väg. Skådespelet är överlag bra, bortsett från en del mindre bra insatser. Filmens fokus är kampen mellan det goda och det onda, och när väl filmen har börjat rulla igång är det ganska spännande. Personer möts, blir vänner och slår följe i kampen. Det finns dock saker som kunde varit bättre. Jag tyckte inte slutet var någon höjdare och jag tänkte hela tiden på hur saker och ting skulle kunna ske på andra sätt. Men sen är ju filmen baserad på Stephen King's mästerverk, och att handligen omspänner nåt så stort som en ny epoks början i jordens historia möjliggör naturligtvis en del egna föreställningar. Men det är en riktig film som man kan mysa i soffan till, del för del.

Björn

En häftig film som egentligen är en miniserie. Dock så blir den lite lång tråkig och lite för religiös mot slutet. Filmen handlar om ett virus som har råkat släppt ut. Ett virus som snabbt sprider död bland världens befolkning. Men några verkar vara immuna mot det här viruset och till sist så är det bara dom som finns kvar och det är då alla dom börjar drömma konstiga drömmar. Vissa drömmer om en gammal kvinna som sitter på en varanda och ber dem att komma till en plats. Medans andra drömmer om en man som ber dem att komma till en annan plats.

Entangler01

Den får med knapp marginal godkänt Alldeles för amerikansk och stereotyp enligt min mening. Och den "onda" karaktären Randall Flag känns mer som en sympatisk man som man gärna skulle kunna tänka sig att ta en öl tillsammans med än någon sorts ondskans företrädare.

Det skulle kunnat bli en bra film, men de har valt alltför mediokra skådespelare. Sen att den är typiskt amerikansk drar förstås ned betyget.

Nille

Boken "Pestens tid" tycker jag är helt suverän och jag hade lite förhoppningar på filmen faktiskt. Men som vanligt så är filmen sämre än boken MEN den går definitivt att titta på och jag upplever det inte som att det blir långtråkigt, en film som passar när man vill chilla och ladda batterierna. Skådespeleriet är helt okej men effekterna lämnar mycket att önska men det var antagligen riktigt high tech på den tiden.

järnugnen

Helt enkelt suverän!

Den här långa miniserien har jag velat se länge. Hade höga förväntningar. Började riktigt bra, tänkte att det här kan nog bli en femma om det håller samma klass hela filmen igenom. Men så blev den bara sämre och sämre, då den kändes för seg och även löjlig på sina ställen. Slutet kändes svagt.. hade väntat mig något annat. För i övrigt heller inget trovärdigt, men så var ju det här en rysare också. En tvåa, kan tyvärr inte sätta bättre.

korp72

Amerikansk patriot/gud är bäst-TV när det är som sämst. Denna miniserie skulle blivit bannlyst utanför USA. Fy f.. vilket skräp!

Mackie

Timoti

En mycket bra film fast jag har bara sett del ett och det är lite dåligt.