Event Horizon

Handling: Året är 2047. Flera år tidigare försvann det banbrytande forskningsfartyget Event Horizon spårlöst. Nu har en signal från fartyget uppfattats och en räddningsstyrka skickas ut från USA:s Aerospace Command. Den orädde kaptenen (Laurence Fishburne), hans elitbesättning och det försvunna skeppets konstruktör (Sam Neill) ger sig av i full fart mot det område som signalen kommer ifrån. Deras uppdrag är att finna och rädda det förstklassiga rymdskeppet. Men istället finner de förstklassig, interstellär skräck. Nu måste de rädda sina egna liv, eftersom någon eller något är redo att snärja dem i en ny dimension av ofattbar fruktan.

År: 1997

Holley Chant
Barclay Wright
Noah Huntley
Robert Jezek

Det här är en sci-fi-skräck som känns som en blandning av ”Ghost Ship” och ”Solaris”. Det börjar ganska lovande, men mina förhoppningar mals sakta ner ju längre filmen lider. Så fort skräckelementet kommer in så känns det bara larvigt och klyschigt. Sedan kan man inte komma ifrån att Sam Neill är en riktig b-skådis.

En positiv överraskning. Jag hade inga förväntningar på filmen och det är just det som är lite av tjusningen med film. Spännande och helt klart sevärd om man gillar Sci-fi.

Angelus

En positiv och skrämmande överraskning, konstig story, ok skådespeleri, ganska snygga scener, påminner lite grann om Hellraiser, Sam Neill och Laurence Fishburne var bra, dåligt och ganska väntat slut, svag trea

Kanske som en blandning av Alien, Solaris och Hellraiser? Aja, inte för originell, men spännande var den i alla fall.

Cameron_84

En av dom bästa rymd-rysare!

Angelus

Var några år sen jag såg den här, men jag minns den som en helt okej film för en kväll.

Oskar_90

Påminner först om Sphere, men ju längre filmen går förvandlas det till något som liknar Hellraiser. Och slutet känns precis lika kasst och löjligt som Hellraiser.

Underhållning för stunden, men se hellre Sphere om du vill se något intelligentare, mer skrämmande och mer underhållande.

En ganska underskattad film som jag tycker fungerar bra, om man inte förväntar sig en storfilm vill säga. Mystisk, spännande och snyggt gjord. Stark trea eller svag fyra.