Prinsessan Mononoke

4,1

Handling: Prins Ashitaka lever med hans folk i en liten by i det feodala Japan. Men en dag så blir byn attackerad av en demon och Ashitaka lyckas fälla den. Men under striden så han skadad av demonen och får reda på av byns "häxa" att såret kommer att göra så att han själv sakta men säkert blir en demon. För bybornas bästa så bestäms det att Ashitaka ska utvisas från byn. Men innan han ger sig iväg så råder by "häxan" att honom att han ska söka sig västerut eftersom hon har förutspått han det kan finnas ett botemedel där. När han väl kommit dit så upptäcker han ett litet gruvsamhälle som slåss mot djuren och skogsgudar. Om en urgammal skog där den järnmalm som samhället behöver finns. Men om de ska komma åt järnmalmen så måste de hugga ner skogen och då dör djuren, växterna och de gudarna som är bosatta i skogen. Han märker snabbt att man inte kan dela in sidorna i svart och vitt, båda sidorna är goda och onda på sitt sätt. Så han bestämmer sig för att stoppa konflikten innan det urartar till ett fullskaligt krig.

År: 1997

Mitsuko Mori
Hisaya Morishige
Gillian Anderson

L Boom

Så otroligt vacker och intelligent att det är ofattbart. En film där det inte finns något ont och gott utan bara en mängd karaktärer med olika aspekter och förhållningssätt. Den bästa ekologiskt tematiserade film som jag någonsin sett. Oväntat nog är det vildsvinen som blir de kanske mest tragiska karaktärerna i hela filmen.

GalnaMee

UNDERBAR film! Otroligt bra gjord, man blir aldrig less, väldigt vackra bilder. Solklart mästerverk i typisk Studio Ghibli-stil. Enligt mig snäppet bättre än Spirited Away.

En fantastisk tecknad historia gjord av regissören till den något bättre "Spirited Away". Liknar ingenting du tidigare sett. Ett måste i varje filmälskares samling.

Cammie

Oerhört vacker och hemsk film, som nästan blir för våldsam för mig.

Ajice

Älskar denna otroliga muppfilm. Mina favoriter är skogsandarna, både de små som låter konstigt och den stora hjorten (tror jag att det är). Makalös!

En mycket bra film från Studio Chibli, inte en av mina favoriter men grymt bra, Det är nog inte bara jag som gillar skaparens härliga fantasi med alla varelser och häftiga karaktärer

jätte bra manga film jag gillar den och det är små varelser i skogen som är så GULLIGA!!

-mononoke-

Långt bort ifrån den västerländska kulturen har här skapats ett fantasifullt verk där det egna sinnet lämnas i ett magiskt tillstånd att få tänka själv och uppleva utanför klichéernas ramar.

En vackert tecknad och fantasifull värld med en väluttänkt handling. Det jag gillar bäst med filmen är att det finns varken goda eller onda utan konflikterna är verklighetstrogna.

macthefinger

En utsökt film om människans inre och yttre demoner. Ingen hjältinna har någonsin presenterats med det eftertryck som Mononoke. Och den gamla världens undergång, den magiska vörldens såväl som barndomens, aldrig skildrats med sådan ömhet.

Biopremiär: 2011-10-28
Filmen är animerad