Kellys 'hjältar'

Krig:

Krig:

Handling: Dom var ute efter att råna en bank - och vann nästan ett krig på kuppen! Andra världskriget rasar för fullt. Menige Kelly får veta att fjortontusen guldtackor finns i en bank långt inne i fiendeland. Han värvar ett osannolikt gäng äventyrslystna soldater och börjar planera århundradets fräckaste bankrån. En livsfarlig tredagars "semester" med sexton miljoner dollar att dela på. För de som överlever.

År: 1970

Tom Troupe
Harry Dean Stanton
Dick Balduzzi

Copyright Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

Skönt att rasta hjärnan lite med fruktansvärt underhållande krigsmatiné med inga mindre än Clint Eastwood och Donald Sutherland. Svag fyra.

Denna kändis packade film har allt som en riktigt underhållande film ska ha!: humor, action, grymma stridsscener och tragedi.

Stridscenerna är väl gjorda och ljudeffekterna är bra. Jag vet inte varför men en av stridsscenerna i denna film har varit den första på mycket länge som verkligen gjort mig rörd.

Clintan rycker upp stämningen och Telly Savalas & Sutherland är mycket roliga. Det absolut roligaste med filmen är när sutherland och C:O eller "knäppis" som han heter i filmen, spelar musik ute i strid från sina shermans...HA HA...he he he...jag skrattar fortfarande åt det.
Men jag vill påpeka att filmen inte är någon parodi!

Man kan bara inte låta bli att skratta åt sutherland när man hör/ser honom framträda och med sitt gäng. Och Savalas bittra(men ändå roliga) karaktär som man så väl känner igen honom.

Cammie

Film som inte drar sig för att visa hur hemskt krig faktiskt är för de inblandade. Clint Eastwood ser mest bitter ut, medan Donald Sutherland höjer betyget med sin briljante Oddball.

Sallee

Kellys hjältar en mycket bra krigsfilm med en del humor i. Skådespelare som min personliga favorit Clint Eastwood och Donald Sutherland gör två godkända filmer. Effekterna är det heller inget fel på och heller inte storyn. Absolut inte den bästa från Clintans sida och heller inte den bästa krigs filmen. Men självklart godkänd är den .

Betyget hamnar på -4

Riktigt underhållande och spännande.Skådespelet låg på hög nivå samt effekter.Dock så var det inte detsamma med fotot.En kul och väldigt sevärd rulle, klar trea!

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Never have so few taken so many for so much. / They set out to rob a bank... and damn near won a war instead!

En riktigt skön klassiker. Inte världens bästa film, men sköna karaktärer m sköna repliker gör mycket i denna inte så realistiska krigsfilm. Smått kult.
Hamnar definitivt i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om flera gånger.

Trivia: Director Brian G. Hutton was forced to make a number of cuts to suit the then MGM boss James T. Aubrey. / Donald Sutherland became seriously ill during filming on location in Yugoslavia. His wife received a telegram telling her to come immediately but warning her that he would probably be dead before she arrived. / The movie was mainly filmed in Yugoslavia because the Yugoslavian army still had a large quantity of Sherman tanks in 1970. / The "Tiger" tanks used in the film were actually Russian T-34 tanks which had been specially modified. / A record was made of Clint Eastwood singing "Burning Bridges", the theme song from the film, it was released as a 45 on Certron Records. / The 'key' symbol on the tiger tanks denotes that they are attached to the 1st SS Panzer Division "Leibstandarte (Body guard unit) Adolf Hitler." / Gutowski carries and uses a Russian sniper rifle, a Mosin Nagant M91/30 (ha, ha - intressant fakta för en gammal prickskytt i lumpen som mig, som hade PSG 90).

Arcadia

Riktigt grym Krigsfilm. En stark 4:a