Man Bites Dog

4,3

Handling: Ett filmteam filmar Benoit när han drar runt i staden, berättar anekdoter, diskuterar allt möjligt med filmteamet... och mördar folk på löpande band. En "dokumentär" om en totalt samvetslös seriemördare - en kolsvart komedi av tre filmstudenter som både står för regin och som spelar huvudrollerna.

År: 1992
Regissör: André Bonzel Benoît Poelvoorde Rémy Belvaux
Originaltitel: C'est arrivé près de chez vous
Alternativ titel:It Happened In Your Neighborhood
Zoltan Tobolik
Valérie Parent
Alexandra Fandango
Olivier Cotica

Det var nästan den mörkaste humor jag stött på, kanon!

Kontroversiell rulle som verkligen förtjänat sin kult stämpel. Den mokumentära känslan uteblir faktiskt och det ger en riktig dokumentär känsla helt istället, vilket är syftet med mokumentärer. Filmen har verkligen intressanta dialoger och skådespelarna får dem sagt på ett superbt manér. Perfekt utsatt vändpunkt (som verkligen är obehaglig).

ToxicAvenger

En otroligt bisarr, obehaglig film som även är väldigt rolig. Skådespelarna är bra och dialogerna skickligt utförda.

Man Bites Dog är antagligen den sjukaste filmen jag sett och det är också en av de bästa. Det är svårt att förklara vad det är för film, en spelfilm gjord som en dokumentär som följer en till synes vanlig mans liv som tycker om poesi, musik och kvinnor. Och att döda oskyldiga människor. Kamerateamet följer honom överallt och hjälper till och med Benoit med mördandet. Jag tyckte det var fruktansvärt kul, för det är för Benoit så himla vanligt att ta kål på en familj och sedan fira det med en öl efteråt. Till och med teamet som följer honom verkar fatta tycke för mördandet efter ett tag.

Man Bites Dog är en helt sjuk resa in i en mans skruvade hjärna, det tar inte lång tid att förstå sig på Benoit och jag tar filmen på största allvar, eller gör jag. Är det menat att man ska må dåligt? Hata Benoit? Jag vet inte, men det jag kände var något helt annat. Detta är en underhållande film som är bra gjord på många delar. Skådespeleriet, smink och effekter är så bra gjort att jag ibland får för mig att det är en riktig dokumentär med riktiga mord och det blev faktiskt riktigt otäckt ibland. Detta är inget att rekommendera för lättviktare, för Man Bites Dog är verkligen en sjuk och brutal film.

Kanske en instruktionsvideo för hur man dödar folk på olika vis, kanske en kontroversiell rulle vi ska må dåligt av, eller kanske till och med ett lyckopiller. Jag kände lite av varje, mest av det sista, för jag tror detta var menat som humor, riktigt svart, sjuk humor. Svårt att lyckas med i andra filmer. Man Bites Dog tar hem spelet.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 5
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 4

Som Kalle säger; scenen då han leker med två grabbar efter att ha dödat en brevbärare säger allt och är fruktansvärt roligt. Jag ger Man Bites Dog en stark fyra, det förtjänar den, kanske mer när jag förstått filmen bättre. Detta är genialt!

kalles

Grymt rolig, och på samma gång gripande..
Huvudrollsinnehvararen är fantastisk..

Scenen där han leker krig med ett gäng småbarn för att i scenen efter hugga ihjäl en brevbärare är superb..

Filmen är svartvit