Monster

Biografi:

Biografi:

Handling: Desperat och driven till självmordets rand går Aileen Wuornos in på en bar i Florida. Där möter hon Selby Wall, en ung kvinna som skickats av sina föräldrar till sin faster för att ”bota hennes homosexualitet”. Wuornos – ett offer för en tragisk och brutal uppväxt – förälskar sig i Selby och klänger sig fast vid henne som den sista livlina hon är.

Oförmögen att skaffa sig ett legitimt arbete, och i desperat behov av att hålla sig kvar hos Selby, fortsätter Wuornos att prostituera sig. När en av hennes kunder plötsligt blir våldsam skjuter Wuornos honom i självförsvar. Men han blir bara det första av hennes offer i en snabbt neråtgående våldsspiral utan återvändo.

År: 2003

Kaitlin Riley
Cree Ivey

Copyright Scanbox Entertainment

KarinLovisa

om inte annat... älskar soundtracket!

filmen är grym och skådespelarna briljerar men sina punktliga repliker. kan få en känsla av att var lite för rörig och vinklad på sina ställen men i helhet funkar det, Theron borde ta fler såna här roller där man får se att hon kan, Ricci är som hon brukar - och är perfekt för denna roll.

belice

Det här är en av de bästa filmerna jag har sett. Den är otroligt gripande och berättar historien om Aileen Wournos precis som den var; utan att hon framställs som det monster amerikanska medier fick henne att framstå som. Både Charlize Theron och Christina Ricci är fantastiska i rollerna som Aileen och Shelby. Man bara måste se den här filmen!

en riktig bra film som e intressant och se charlie theron och christina ricci i underbara roller.men på minus sidan så vill ja tilläga therons ofrvilliga(?)överspel som blir jobbig plus lite mer background om vrf hon blev som hon blev.det får man ju i boken dock

medel 4

the_jobe

Monster är bara så "rätt", utan att vara det minsta förutsägbar. Allting är så gripande och skådespelarna är verkligen hur bra som helst. Man förstår alla val och blir tagen av storyn på ett obeskrivligt sätt. En rolig grej är att jag trodde, hela filmen igenom, att den var från åttiotalet, kanske början av nittiotalet, men när det sedan dök upp ett årtal, 2002, förstod jag att så inte var fallet. Från början till slut är detta en väldigt högklassig film som jag rekommenderar alla att se!

KarinLovisa

om inte annat... älskar soundtracket!

Bra skådisar, gripande, tragisk och ja väldigt bra helt enkelt. Får en stark 4:a

uncle_funk

En helt underbar film, Theron förtjänade sin Oscar.

Milla86

Charlize Theron har genomgått en enorm förvandling. Hon som alltid ser så "perfekt" ut på röda mattan, ser i den här filmen ut som vilken vanlig människa som helst. Det är ovanligt med kvinnliga skådespelare som vågar lita på sitt rollspel och inte bara fokuserar på utseendet. Det gör deras arbete mer seriöst.

Intressant film om homusexualitet, prostitution och om en kvinna som börjar med att utrota alla monster till män som köper sex av prostituerade, men till slut utvecklas till ett mördarmonster själv.

En av dem bättre filmerna jag sett. Gripande och sorglig historia. Charlize Theron är helt lysande i sin roll och gjorde sig verkligen förtjänad av en Oscar.