På västfronten intet nytt

Krig:

Krig:

Handling: Paul är en 19-årig tysk student som fortfarande pluggar. Han och några klasskamrater måste till västfronten under Första Världskriget. När han kommer dit slits hans barndomsbild för krig i stycken. Detta är det värsta han sett. Lera, döda kroppar och granatkratrar är allt han ser på flera kilometer. Hans klasskamrater börjar stupa en för en. Han vet inte längre om han är menad att leva så länge...

År: 1979

Mark Drewry
Colin Mayes
Ewan Stewart
Michael Sheard

En bra och gripande skildring om första världskrigets västra front. Minns ej så mycket från boken då det var säkert 10 år sen jag läste den men jag kände igen några scener i filmen.

Baijna

En mycket bra film!
Klart sevärd!

rednaxela

Jag förstår inte mig på den här filmen.Den börjar segt och slutar segt någon enstaka scen är bra men de flesta är riktigt dåliga.Det är kul att de visar första världskriget men synd att de misslyckats filmen visar för mycket karaktär och visar inte strider.Går tyvärr inte att bli godkänd.

En stark etta.

Mycket välgjord filmatisering av E.R Remarques berömda roman. Filmen är både gripande och spännande. Rekommenderas!

Mattias15

Filmen berör inte eller har maffiga krigscener, så inget av dem två viktiga ingedienserna funkar. Däremot så är det bra realistiskt skådespeleri som inte känns så mycket hollywood över. intressant att se en film från första världskriget, känns inte som dem är vanliga. Det verkar som dem försökt lägga in några scener som ska vara känslomässigt laddade men dem faller pladaskt, särskilt slutet. filmen har vissa kvaliteer och får därför en 3 a.

En rörig berörande krigsfilm?
Detta är en krigsfilm som skiljer sig lite från mängden, vi får följa tyskarna under första världskriget då de krigar mot fransmännen. Mycket till berättelse har inte filmen, det är mest krig hela tiden, och till med i en krigsfilm kan det bli tröttsamt med för mycket pang och bom. Skådespelarna är heller inte de bästa jag sett, och att de pratar engelska drar bara ner filmen ännu mer.
Detta är en bra krigsfilm som misslyckas med ALLT annat än själva kriget, kriget som även det är ganska fult gjort faktiskt, en svag tvåa.

Timoti

En mycket bra film! Det som var dåligt att Tyskarna inte pratade tyska.

På västfronten intet nytt (1930)
På västfronten intet nytt (2022)