Pocahontas

Handling: Filmen handlar om den unga indianprinsessan Pocahontas som lever ett skyddat värld med sin stam någonstans i Amerika. En dag anländer nybyggare och hennes värld blir förändrad då hon möter en av dem - John Smith. Han, en rutinerad nybyggare utan något hem och hon - hon, en flicka som lever av naturen. De börjar träffas regelbundet. De är överens om att man inte behöver slåss, men hur ska de övertyga de andra?

År: 1995

James Apaumut Fall
Gordon Tootoosis
Jim Cummings

Kristoffer

Engelskmännen är på väg att kolonisera ett indian-rike. Där bor Pocahontas som blir kär i soldaten John Smith. Men den girige John Ratcliffe är ute efter guld. Jag tycker att filmen är värd att se, men lämpar sig främst till barn mellan 7-10. Dock innehåller filmen en hel del om imperialismen och kan därmed även vara intressant av en annan åldersgrupp.

TheHobbit

en av de bästa från disney! åh så fin film, jag älskar den starkt! Pocahontas rocks!

(jag vet, inte så mycket att komma med från mig, men det finns inte ord att beskriva hur fullkomligt underbar den här filmen är)

Evenstar_92

Tänker enbart "Färger i en vind" när någon säger filmens namn. Det är oftast så, låtarna från filmerna stannar liksom närmast hjärtat. Jag komemr ihåg annat från filmen också, men det är väldigt mycket musiken, färgerna och stilen som gör att man känner igen en Disney när man ser en.

Jag tycker om den här versionen av Pocahontas, inte för att jag har sett så många. En väldigt snäll version, eftersom den är anpassad till barn, men det passar galant.

Evenstar_92

underbar kärlekssaga som alltid kommer att vara en klassiker

TheHobbit

Bland dom sämre Disney filmerna.

En av mina favorit disney filmer när jag har blivit lite större !!

e_mange

Rätt seg, men det är ju en klasiker, och dne är ju fin och så, men kanske inte jättebra för jag fann den seg redan som barn

Filmen är animerad

Pocahontas - Resan till en annan värld (1998)