Timeline

2,4

Handling: Berättelsen tar sin början i en liten fransk by, där en grupp arkeologistudenter arbetar med utgrävningar av ett medeltida slott och kloster. För gruppens ledare, professor Edward Johnston är projektet en gammal dröm som äntligen ser ut att gå i uppfyllelse.

Finansiär för utgrävningarna är högteknologiföretaget ITC, som dock har helt andra planer med projektet än att bevara medeltida kultur åt eftervärlden. Företaget är ökänt för sina ljusskygga affärer så när professor Johnston plötsligt försvinner misstänker hans studenter att ITCs grundare Robert Doniger ligger bakom försvinnandet.

Samtidigt hittar de en förseglad kammare i botten på det franska slottet. De lyckas gräva sig in i rummet och gör en chockartad upptäckt. Där, i en kammare som inte öppnats de senaste 600 åren hittar arkeologerna ett handskrivet meddelande från professor Johnston, en vädjan om hjälp daterat 1357…

År: 2003

Marton Csokas
Rossif Sutherland
Steve Kahan
David La Haye

Det här är en något annorlunda tidsresefilm som mest liknar en riddarfilm. Den verkar vara ogenomtänkt eftersom det finns uppenbara logiska luckor i filmen, samtidigt som den har en b-känsla över sig. Nej, filmer om tidsresor brukar inte funka (även om de är intressanta) och den här hamnar bland de sämre i den kategorin. Duger dock som lätt underhållning.

djerryg

Ja, här så förväntade man sig en sci-fi film med spännande tidsresor, i alla fall efter att ha sett trailern till filmen. Men även om vissa saker var coola så tyckte jag det var segt när det plötsligt blev en riddarhistoria och plötsligt så byggde hela filmen på ett slag mellan England och Frankrike. ganska ok film ändå, men vänta er inget speciellt.

Yasmin

Tycker den var rätt bra :) Gillar historia, så den passade mig.
Gerard Butler var väldigt bra medans Paul Walker var tråkig.

Bitta

Det var min yngre syster som rekommenderade filmen och jag tror nog att en yngre publik uppskattar den på ett annat sätt än jag gjorde. Skådespeleriet var knappast imponerande och filmen är allt annat än överraskande. Paul Walker (Chris) passar fruktansvärt illa i sin roll och inte finns det någon som helst gnista mellan honom och Frances O'Connor (Kate) heller. Älskar skotsk dialekt och Gerard Butler (Marek) är bara för söt med sin entuseasm. En stunds enkel underhållning blir min slutgiltliga bedömning.

Miss_Archive

Zzzzzz... Vilken uppfuckad (förlåt) skit.

Rune

Ur usel särkilt med en ren och fin Paul Walker i huvudrollen. Jag har aldrig sett någon som passar in så dåligt i sin roll.

korp72

Kanske inte så dålig som betyget. Jag har nog blivit påverkad av dom äckligt höga förväntningar jag hade på den här efter att ha läst boken. Om man inte läst den tidigare antar jag att man kommer tycka bättre om den men det är en usel filmatisering.

kendra

Lite förutsägbar, men ok.

Indy_92

Inte så bra!! Det här tidsresandet börjar bli lite för mycket!! Men en klart godkänd film!!