Troja

Handling: 1193 f.kr. Den vackraste av alla dödliga, den trojanske prinsen Paris, har just rövat bort sköna Helena från hennes make, Spartas kung Menelaos. Kungen samlar sina bästa krigare, bland annat den näst intill osårbare hjälten Akilles, överbefälhavaren Agamemnon och en 100.000 man stark här. I Troja förbereder sig kung Priamos för strid genom att utse sin förstfödde son Hektor till befälhavare. Ett blodigt och mycket långdraget krig inleds.

Regissör: Wolfgang Petersen
Jacob Smith
Julian Glover
Garrett Hedlund
James Cosmo

Jag tycker man gjort en bra skildring av denna klassiska saga, men samtidigt så saknas mycket djup i filmen den blir väldigt ytligt.

Det ytliga med de snygga effekterna är i och för sig filmens styrka, men på många håll spricker även det. Effekterna känns väldigt överdrivna här och där och när Brad Pitt för femte gången gör sin "special attack" (hoppa och sticka ner svärdet uppifrån vid axeln) så börjar det bli löjligt och enformigt.

Man får lite TV-spel känsla över det hela där allt är förprogrammerat och förutbestämt. Sammanlagt så blir betyget en ganska besviken men stark tvåa.

Filmen var lite för pampig och fightscenerna för orealistiska men ändå är det ett otroligt bra äventyr. Gillar den mycket för det är en episk saga. Om du gillar grekiskt mytologi men inte måste ha det så här pampigt så rekommenderar jag Odysséen.

IWantItThatWay

Spännande film och kul med en historisk bakrund. Men handlingen känns för vanlig och opersonlig. Bra skådespelare dock!

Shcookie

En ganska stark fyra får det bli för Troja, som är ett storslaget äventyr med jättesnygga action-sekvenser. Det blir aldrig tråkigt, inte ens när det ej fajtas och det är en mycket bra sak. I övrigt gör kvinnorna inte mycket i filmen, men jag blev glatt överraskad av Briseis (Rose Byrne) som är den starkaste kvinnan i filmen och i slutet får sitt glänsande ögonblick.

Som sagt, en ganska stark fyra får det bli för Troja och jag rekommenderar den starkt till alla!

Isabellet

Stark trea på denna filmen. Den var grym, men samtidigt kändes det som att något fattades!

Bra krigsfilm men nog vill man få in de legendariska gudarna mer än vad filmen erbjuder.

BlackHawk

Handlingen var sådär, kände på något sätt som det var för amerikansk. Grymma stridsscener dock!

Isko

Ett stort slag, och det var nog kanske det bästa krigsslaget jag någonsin sett. Annars tamt, med några få bra fightingscener, men inget annat.

tuffa tjejen

Jätte bra film och en spännande handling, Brad är lika bra och snygg som vanligt i den, men stör mig på Orlando Bloom!!