Ned Kelly

Biografi:

Biografi:

Handling: Berättelsen om Australiens mest kända bandit. Mellan åren 1878-1880 gäckade han och hans gäng den australiska polisen i nordöstra Victoria, medan lokalbefolkningen hyllade honom som en hjälte. I ett klimat av ständiga trakasserier från polisen, växte Ned Kelly upp och hamnade redan som 16 åring inför rätta för en häststöld. Efter att ha skjutit två poliser, när han vid ett tillfälle försökte försvara sin syster, förklarades Ned Kelly som fredslös. Tillsammans med sin bror Dan och två vänner bildade han ett banditgäng som drog runt och rånade banker. Ned Kelly blev med tiden allt mer våghalsig och tog vid ett tillfälle en hel stad som gisslan. En dag i juni 1880 fick Ned Kellys vilda framfart sitt slut. Barrikaderad på den numera legendariska krogen Glenrowan Inn kunde Ned och hans gäng inte längre stå emot polisens kulor. Med skottskador i benet kunde Ned gripas för att bara några månader senare få dingla i galgen.

År: 2003
Rachel Griffiths
Geoff Morrell
Charles 'Bud' Tingwell
Saskia Burmeister

Det här är en slags romantiserad biografi över en ikon i Australiens historia - brottslingen Ned Kelly. Under slutet av 1800-talet trotsade han kolonisationsmakten och deras myndigheter, vilket drev dem till vansinne. Här gestaltas han av Heath Ledger med Orlando Bloom vid sin sida där båda två väl får anses göra en godkänd insats. Dock blir det, inte särskilt oväntat, alldeles för välpolerat med dessa två herrar. Historien är enkelspårig, småtrög, men ofta vacker att se på tack vare miljöerna. Intressant legend vars levnadshistoria ha borde gått att göra mycket mer engagerande.

Annie91

Jag hade nog större förväntningar inför den här filmen måste jag nog erkänna. Handlingen är ganska färglös och det svårt att få ett ordentligt grepp om den. Dock är miljön och koreografin, för att inte tala om skådespelarprestationerna, lysande. Än en gång visar Heath Ledger vad han går för och likaså Orlando Bloom och alla andra skådespelare. Det är skådespelarna som håller upp filmen, inte handlingen. Medelmåttig trea.

Ingen vidare bra film, var mest rörig och svår att förstå sig på. Bra skådespelarinsatser.

bra storry men själva filmen i sig är lite tråkig men skådespelarna var bra!

En bra och spänande film, verklighetsbaserad också. Stark 3:a

viktoria

Rätt så okej, har inte så mycket kommentarer men den är definitivt inte dålig...

Jag hade höga förväntningar på den här filmen innan jag såg den, men så väldigt bra var den ju inte - trots att den hade kunnat bli det. Det är en fin historia, men filmen känns emellanåt ganska händelselös.