Det grymma landet

Ungdom:

Ungdom:

Handling: Den 25-årige Kit, som är sopåkare, uppvaktar den 15-åriga Holly. Han får henne att upptäcka sex och romantik, men hennes far är emot förhållandet. Under en uppgörelse med hennes far skjuter Kit honom och Kit och Holly flyr.

År: 1973
Howard Ragsdale
John Womack Jr.
Dona Baldwin
Ben Bravo

En lite speciell och skum, men ändå intressant och fascinerande film. Martin Sheen var utmärkt. Betyget landar på en stark trea.

kalles

Avvaktande och iaktagande skildring av två psykopater på flykt ifrån lagen och verkligheten..

Fantastisk bildkomposition och mis-en-scene, få filmer är lika genomtänkt rent bildligt som Mallicks, även om det inte märks jämt när kameran flänger omkring och väljer vinklar och balanser som verkar helt random..

Historien är bisarr, men Mallick väljer att varken romatisera eller döma paret..

Martin Sheen är fantastisk, och grymt snygg bör tilläggas, medans Spacek är mer lågmäld än vad rollen kräver, beror troligtvis på karismakontrasten som självklart infaller när man ställs bredvid Sheen..

Mallicks bästa?

Arcadia

Mycket speciell film. Martin Sheen dominerar som Kit och Terrence Malick står för briljant regi! Musiken är ju så bra. åh jag tyckte verkligen om den här filmen...

miak

Inte särskilt underhållande eller gripande. Ändå gillar jag den här filmen, kanske just för att den inte är överdramatiserad och rätvinklad, för att det unga paret verkligen inte beter sig som man ska och att man inte får veta varför (läs: vad som gick snett i deras barndom)

Folk antingen älskar eller hatar den. Jag är en av de få som tycker varken eller.
Det är en suggestiv stämning rakt igenom. Fotot är snyggt och skådisarna inte helt oävna.

struwe

Som film går det väll att se,men om man har läst vad som verkligen hände så får man en bismak i munnen,iallafall jag.det var ett tag sen jag såg den men dom är på nåt fält där han tvingar ner två ungdomar i ett stormskydd. I filmen skjuter han bara ner två slumpskott och det är nedtonat mot vad som hände på riktigt.verkligheten överträffar dikten.tummen ned.