Switchblade Romance

Handling: Vännerna Marie och Alex åker ut till Alex föräldrars land för att plugga och ha det skönt. Men när skymningen faller knackar helvetet på dörren… En hänsynslös inkäktare mördar Alex familj, tar Alex till fånga och det är nu upp till Marie att rädda henne från en blodig död. Men mördaren lyckas alltid vara steget före Marie…

År: 2003
Regissör: Alexandre Aja
Originaltitel: Haute tension
Alternativ titel:High Tension (USA)
Ursprungsland: Frankrike
Marco Claudiu Pascu
Jean-Claude de Goros
Bogdan Uritescu
Gabriel Spahiu

Jag tror nog inte jag sett en film innehålla så mycket blod som den här.. Det har jag kanske, men inte på en och samma gång!
Ja, det kan man lugnt säga om den här filmen, ni får ursäkta, men den är blodig så in i helvete.
Filmen börjar som vilken annan skräckfilm som helst. Två tjejer åker ut till den enes föräldrar ute på vischan.. Resten kan ni själva lista ut. Då tror ni kanske att den är förutsägbar, kanske litegrann, men mot slutet så händer det grejer.. Mer vill jag inte avslöja. Vid första ögonkastet verkar detta bara var vilken annan skräckfilm som helst, jag menar, med den handlingen och en rulle film så hade lilla Joel, 4 år fixat biffen på en dag. Men regissören sparar inte på kroppsdelar och blod, det kan faktiskt bli lite överdrivet, men det ger en sjujäkla effekt, och förändrar filmen till något annat än en vanlig halv-blodig slasher. Det är en bra skräckfilm att visa upp för lättskrämda vänner, men att visa den för en filmälskare hade nog inte glatt honom. För "Kill your darlings" är inte något som är uppskattat i filmvärlden, och här är det faktiskt lite patetiskt. Men det är en godkänd skräckfilm, och dem kräver jag inte mycket av, för regissören chockar en hel del. Dessutom såg jag filmen dubbad till amerikanska, och det var lite fult, men det påverkar inte betyget: En svag trea.

En film precis i min smak. Det är grymt, blodigt och oförutsägbart, dvs allt man kräver hos en bra rysare. Extra intressant är att den känns amerikansk fast den är fransk. Man förstår ganska snabbt varför regissören Aja fick möjligheten att göra remaken av Hills Have Eyes, också den helt klockren.

Spegelsyster

Oj, vilka dåliga betyg den här filmen hade fått. Jag tyckte faktiskt att den var riktigt bra. Ganska annorlunda och fri från skräckklychor. Den blir snabbt väldigt rå, brutal och spännande. Slutet är mycket oväntat och gör att filmen stannar i tankarna långt efter att den slutat.

Crocodile

En jätte bra och blodig skräk film med ett väldigt överaskande slut.

Det här är en fransk splatterfilm av Alexandre Aja. Skitigt, snyggt och skrämmande, men med en alldeles för banal story. Vändningen på slutet gör dessutom att filmen får ett löjets skimmer över sig och sänker helhetsintrycket betydligt. Börjar alltså bra, men blir gradvis sämre.

tyckte handligen var bra men sen till slutet tappade jag allt förstående det ger den lite minus men annars en liten nervryckare till film en trea men ett plus efter

En riktigt sjuk film!

Dan banan

En otroligt stark fransk rysare jag blir tvungen att skriva om recensionen till.
Vi möts av en kall, rå helhetsbild som imponerar på folk som suktar efter blodigheter.
Skådespelarna har inte mycket att komma med, men musiken, effekterna och fotot kräver applåder.
Jag köpte Switchblade Romance för 19,50 och därmed helt utan förväntningar.
Det jag fick överaskade mig.
Handlingen sväller av spänning och under en del stunder måste jag medge att de kalla kårarna sannerligen besöker mina nerver.

Läskig, bisarr och skrämmande realistisk.
Stark trea, utan tvekan ett alternativ att se.