King Arthur

Handling: Trots att legenden om Kung Arthur aldrig har fastställts som historiskt fakta placerar den här filmatiseringen Kung Arthur i den historiska tiden mellan det romerska imperiets fall och den långa vägen genom 400-500-talets mörka tid. Medan det romerska imperiet faller råder nästan anarki på de brittiska öarna. Då stiger Kung Arthur fram för att, tillsammans med riddarna kring det runda bordet, ena dem alla.

Regissör: Antoine Fuqua

Ken Stott
Ivano Marescotti
Pat Kinevane
Dawn Bradfield

Jag vet att jag redan betygsatt den här filmen, var det betyget nu har försvunnit vet jag inte..

"En berättelse man inte riktigt kunnat berätta in i minsta detalj, men som King Arthur kunnat återberätta med hjälp av vacker musik, snygga krigsscener och fräckt skådespeleri"
Jag måste först och främst hylla Clive Owen för sin instats i filmen, för han är otroligt bra och övertygande i rollen som Kung Arthur. Men det allra bästa i filmen måste vara krigsscenerna som är riktigt snyggt gjorda, kameran vill gärna vara närgången och blodspruten är perfekta. I andra filmer vill man gärna skära ner på blodet, och i King Arthur är det perfekt, det är precis lagom.

Jag vet inte riktigt hur den riktiga berättelsen är. Är den kanske: "Merlin" eller Disneys tolkning av "Svärdet i Stenen", nej det tror jag inte, jag håller stenhårt på den här versionen. För det är en underhållande krigsversionen av legenden om Kung Arthur och hans riddare runt det runda bordet. Musiken är väldigt bra i filmen, man märker av den och den är mysig. Skådespelar-ensamblen är perfekt, vi känner igen ett gäng britter från ett par deckare, en dansk vid namn Mikkelsen, svensken Stellan Skarsgård, en amerikan och självklart känner vi igen Clive Owen som gör en av sina bästa roller här i King Arthur.
Jag såg filmen på bio, och det var en perfekt bioupplevelse då effekterna verkligen hörde hemma där.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 4

En av de bästa "historiska" filmerna jag sett, som helt klart är värd en fyra, en riktigt stark fyra. Det som hindrar den från en femma är det "amerikanska" över filmen, den vill liksom inte vara så Smutsig som den egentligen borde vara.

djerryg

En svag trea eftersom den här filmen om legenden hade kunnat göras så väldigt mycket bättre. Skådespelarna var riktigt känslokalla och filmen var väldigt "basic" utan vidare budskap, känslor eller funderingar. Det kändes som det var vilken action film som helst, men detta är King Arthur och det borde man gjort bättre!

Den här filmatiseringen av den klassiska historien om kung Arthur blev en grym besvikelse. Det är en mastodontfilm utan energi och utan personlighet. Karaktärerna känns stereotypa och när Arthur ständigt kommer med sina präktiga kommentarer blir det tröttsamt. Stellan Skarsgård gör sig inte heller bra som den onde Cerdic. Filmningen och miljöerna är det enda som lyfter den här filmen, men vad hjälper det när storyn är så dålig. Den här filmen snuddar på underkänt, men får en svag tvåa i betyg.

En favorit om en av tidernas häftigaste riddare. Måste ses av alla krigstokiga fans.

Oddbjörn

Uppskattade aldrig filmen, men Hans Zimmers musik gillar jag starkt..

klinger

Usch vad plastigt det känns , storyn känns väl knappt godkänd men vi som svenskar som vet hur snö och is ser ut känns det otroligt taffligt gjort . Varför kostar man inte på sig att göra detta på ett bättre sätt eller skippar det helt och hållet .

Denna film kan långt ifrån mäta sig med tex Troja /alexander/kingdom of heaven . och definitivt inte gladiator .

Sillferhjelm

Riktigt bra film som skildrar riddarna kring det runga bordet på ett väldigt tillfredsställande sätt. Bra skådespeleri och finfin musik.

erik1989

Mycket bra film, underbara krigsscener och skådespelare. Värd att se.

En bra och fin film, men inte så bra som jag trott. En stadig trea

Mycket bra film med bra skådespelare, manus och häftiga scener

Biopremiär: 2004-07-21