H - Hypnosis

Handling: Det senaste seriemordet begicks för ett år sedan. Båda offren var kvinnor som blivit brutalt lemlästade. Mördaren Shin Hyun överlämnade sig själv till polisen – bärande sitt senaste offer. Ett år senare hittar man en gravid tonårsflicka med uppsprättad mage på en soptipp. Strax därefter hittas ytterligare en havande kvinna mördad på en busshållplats. Poliserna Mi och Kang står rådvilla inför de brutala morden som skakar hela landet. De är övertygade om att Hyun har något med morden att göra, men de kan inte sätta fingret på det. Med Hyun bakom fängelsets murar fortsätter slakten utanför...

År: 2002
Seung-woo Cho
Woong-ki Min
Yong Soo Park

Tia

När jag ska bedöma en film är estetik för mig väldigt viktigt. På denna punkt klarar denna filmen en klar femma. Stilistiskt, avskalat och tilltalande.
Men vad gäller spänning får den maxbetyg en tvåa.
Att klura ut vem som ligger bakom alla "sattyg" är inte svårt men att klura ut sammanhanget kan va lite värre.
Bara för den tramsiga slutscenen kan denna film vara värd att se.
Men trost detta bländar filmens estetik mig *kisar*

The_Dude

Det påstås att H - Hypnosis är en sydkoreansk thriller i Se7en stil, men efter det påståendet går filmerna isär. Jag saknar spänning i H – Hypnosis även om det stundtals finns. Det finns några små ledtrådar också som en uppmärksam betraktare kan lägga märke till. Det gjorde inte jag men jag visste redan vem mödaren var efter en halv timma. Och hur kul är det?