Proof of Life

Handling: Alices make Peter arbetar som ingenjör i ett sydamerikanskt land där ett stort oljeföretag ska bygga en damm, men blir av en händelse kidnappad av regeringsfientliga rebeller. När de förstår vem han är hamnar lösensumman på 3 miljoner dollar... Alice får ingen hjälp av företaget eller regeringen och till slut står det enda hoppet till gisslanförhandlaren Terry. Det visar sig dock att det krävs mer än snack för att rädda Peter...

År: 2000

Pietro Sibille
Vicky Hernández
Norma Martínez

kaj08

Filmen börjar rätt dramatiskt och bra med kidnappnings-scenen. Sedan blir det hela mer och mer löjligt och storyn är oerhört förutsägbar. Slutet kunde nästan vara hämtad från en parodi-film, för det blir bara för mycket. Många bra skådespelare, men flera av dem gör en av sina sämre insatser. Meg Ryan känns oväntat stel som oroande maka.

Skurkarna är självklart sydamerikaner och ena riktiga idioter, det är som vanligt i äckliga hollywoodfilmer lätt att urskilja de onda och goda. Ett riktigt botten-napp helt enkelt.

Jag måste erkänna att jag gillar kidnappningsdraman, fastän det blir svårare och svårare att göra något riktigt nyskapande av ett sådant manus. Därför tar det emot att "bara" ge Proof of Life en trea - man gör ploten onödigt komplicerad när konceptet kidnappning säljer bra i sig. Jag lyckas inte alltid hänga med.

David Morse är bra här, och även Meg Ryan, även om hon inte riktigt fixar de mer gripande scenerna. Hon tillbringar större delen av filmen med samma ansiktsuttryck; smått avmätt blick och en smula misstänksam, och det blir riktigt störande i längden. Bäst här är dock Russel Crowe - jag älskar hans karaktär med den där fina australiensiska dialekten.

Jag stör mig mycket på det faktum att man speedar på händelseförloppet så pass mycket - det känns helt enkelt inte realistiskt att dagarna kommer och går i sjok om två veckor eller mer. Att sedan lägga tid på relationen mellan Alice och Terry gillade jag inte alls, på tok för mycket Hollywoodstuk för mig.

Proof of Life lyckas precis bli ett bra kidnappningsdrama - ett av de bättre jag har sett. Dock saknas en hel del för att en film verkligen ska klicka. En svag trea.
"This road leads to Alice. This road leads to home."

lunis

En bra film med mycket bra skådespelare..en spännande film som är svår att slita sig från och
mycket bra manus..

Elysium

En fyra i allt. Gillar verkligen den här filmen. Man kan se den flera gånger utan att tröttna. Gillar filmer som den här när man lär sig något. Även om man inte har nytta av att veta hur man förhandlar om gisslan.

Shadowfax

En faktiskt någorlunda bra film tycker jag. Kanske inte världens bästa, men den hålls igång i alla fall. Skådespelarana spelar rätt bra med förövrigt.