Fatherland

Handling: Året är 1964... Fast ett annat 1964 än det vi är vana vid. Det har gått 20 år sedan Hitler vann Andra världskriget efter Operation Overlords fiasko och Amerikanernas tillbakadragande ifrån kriget. Tyskarna har sedan dess hållt ett blodigt krig mot Ryssland och ett kallt krig mot USA. Men nu, håller de kalla relationerna mellan USA och Tyskland på att tina upp då det är bestämt att ledarna för de båda länderna ska träffas på Führens 75:e födelsedag. Men några dagar innan mötet upptäcker SS-officeren Xavier March kroppen av en högt uppsatta ledande Nazisterna. Som kan leda honom till den mörka sanningen om Judarna som regeringen har velat dölja. En sanning som kan krossa hela det tredje riket. Till sin enda hjälp har han den amerikanska journalisten Charlie Macguire som är en av de första utländska journalisterna som blivit insläppta till det Nazi kuperade Europa på väldigt länge. Frågan är bara om presidenten verkligen skulle vara så angelägen om att knyta diplomatiska förbindelser med Hitler om han visste om detta skelett i gaderoben som Tyskarna har.

År: 1994

Sarah Berger
Jan Bidlas
Stuart Bunce

eco

Bra och intressant idé, alltid kul med "what if" -filmer, men tappar lite med sin dåliga handling.

Björn

Det här är en spännande, intressant och rätt välgjord film. Man får verkligen känslan av att så här kunde det ha sett ut om kriget hade gått annorlunda... Man blir lite skrämd av den här filmen. En liten nackdel är dock språket... de talar ju inte Tyska... det stör jag mig på. I så fall skulle den här filmen bli äckligt "verklig"