Smoke

Handling: Harvey Keitel förestår den lilla cigarraffären i kvarteret där en härlig samling individer är kunder

År: 1995
Michelle Hurst
Daniel Auster
Erica Gimpel

Copyright Miramax Films

Wang lyckas skapa en skön miljö med sin till synes tunna visuella stil där karaktärerna kan gå och prata av sig med varandra, alltid med sköna eller intressanta diskussioner samtidigt som storyn eskalerar snyggt och prydligt. Filmen har ett lugn som passar historian som berättas på ett bra sätt. Sedan måste jag säga att Whitaker imponerar stort i sin lilla biroll. Svag fyra.

Filmen har en viss charm i sig, men jag faller inte för den. Egentligen borde jag underkänna filmen, men eftersom skådespelarna gör såpass bra ifrån sig och slutet var okej ändå så kan den få sig en väldigt svag tvåa. Är den komisk föresten? Nej, det här är bara ett ganska genomsegt drama.

Keyser Soze

I denna fantastiska berättelse om Auggie (Keitel), som genom sin lilla tobaksaffär träffar en rad mycket intressanta personer, får tittaren en inblick i det fattiga och mer vardagliga livet i USA. Trots de ofta miserabla livshistorierna man får följa, finns en värme och en känsla om att världen trots allt elände är en god plats.

Smoke är ett bevis på att summan kan vara så mycket större än delarna. Det är på många sätt "bara" en bra film varav de flesta underbetygen hamnar på fyror, det är de starka skådespelarprestationerna och den lågmälda men genialiska dialogen som gör filmen till något av ett mästerverk. Samtidigt är det ett bevis på att delarna kan vara större än helheten då det framförallt är vissa av de olika delhistorierna som lyfter filmen till höjderna.

Det är dock en svår film och den kräver lite mer än en "vanlig" hollywoodfilm, men jag tycker det är en film man bör se ändå.

Filmen är både i färg och svartvit

Blue in the Face (1995)