Hjärntvättad

3,7

Handling: Politisk spionthriller som, trots att den gjordes redan 1962, fortfarande sänder kalla kårar längs ryggraden! En amerikansk officer hjärntvättas i sin fångenskap i Korea och dödar under hypnos när ett visst spelkort visas för honom. Filmen ansågs mycket kontroversiell i USA i början av 60-talet och drogs in, men blev en succé när den visades igen 1968.

År: 1962

Albert Paulsen
Barry Kelley
Lloyd Corrigan
Madame Spivy

Definitivt bättre än remaken (som oftast är fallet). Laurence Harvey är mycket bra i huvudrollen och den har en klart mycket bättre slut än vad remaken har. Och på den tiden med kalla kriget var kändes det som något som kunde hända.

En klar 4+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20120516 på plats 188 på IMDb Top 250. En plats på listan är nog filmen värd.
Klart bättre faktiskt än remaken med Streep, Schreiber och Washington.
Väldigt bra manus med mycket intressanta dialoger. Stundtals snyggt foto.
Hamnar i filmsamlingen, detta kan och vill man se om. Detta är den sortens film man kan äga, och som är så bra att man kan se den flera gånger, och varje gång hoppas på att upptäcka nån ny skön detalj.

Sevärd klassiker i "Paranioa genren" Jag tyckte inte att den kändes helt 100 %, men en stark trea får den.

Det här är originalet av "The Manchurian Candidate" som på senare år har fått en uppiffad remake med Denzel Washington i huvudrollen. Jag såg nyinspelningen före jag såg den här så historien hade jag redan klart för mig och av någon anledning gillar jag den inte. Kanske för att jag helt enkelt inte tror på den. Det blir liksom löjligt i längden med alla ruter dam-scener som framkallar någon form av hypnos hos stackars Bennett Marco. Okej, men inte mer.

--HOLMSTROM--

En klassiker! Sinatra och Laurence Harvey gör nog sina bästa insatser någonsin i denna film!

Filmen är svartvit

Manchurian Candidate, The (2004)