Ensam ung kvinna söker...

Handling: Att dela lägenhet med en främling kan ha sina olägenheter... För Alison blir det en madröm som riskerar att kosta henne livet, trots att hennes nya inneboende Hedy är en jämngammal och till synes trevlig tjej. Hedy utvecklar sakta en sjuklig besatthet av att likna Alison mer och mer. Till slut finns det inte plats för Alison längre.

År: 1992
Krystle Mataras
Amelia Campbell
Kenneth Tobey

struwe

jag hadde hört att den skulle vara jättebra så jag hadde nog lite för höga förväntningar.tyckte den var långtråkig faktiskt

En spännande och väldigt otäck thriller med en otroligt bra Jennifer Jason Leigh. Hon skrämmer mig verkligen i den här filmen, som är oförutsägbar och skrämmande.
En stark trea blir det.

Tycker det är en film med spännande historia, skapligt skådespeleri, hyfsat manus.
Minus ger jag dock till 90-tals stämningen som enligt mig gör filmen lite out of date i nuläget.

martin88

Gillar manuset, och genomförandet är i stort bra, med några luckor i mina ögon. Hyfsat spännande och bra skådespel, svag trea.

Evenstar_92

Filmen är två saker.
Lite skräckinjagande och fruktansvärt seg.
Jag tror inte att det har med årtalet att göra, för såna här filmer görs än idag.

Essie

mycket bättre film än vad jag trodde ! handlingen och allt, ah ja älskar den ! men de blir ingen femma pga den ser så gammeldags ut. och visst , den är 15 år. men ändå

Ana-Ana

Riktigt bra film, ibörjan var det lite ovant med att den var ltie gammal, man såg liksom på kläder, frisyrerna och fotot/ljuset.
Hon som spelar "psykopaten" skrämmer mig verkligen, livrädd nästan var man. Jättebra film som jag aldrig komemr se ensam :P

Alla har vi sett en drös filmer i den här gruppen - The Landlady, Handen som gungar vaggan, Barnvakten och många fler. Dessa filmer har i regel två saker gemensamt: en relativt förutsägbar historia och två separata faser - smekmånaden och helvetet. I smekmånaden introduceras karaktärerna och intrigen, och den person som utgör ondskan ger ett övertrevligt intryck som får samtliga, utom möjligen en eller två klarsynta individer, att falla som furor. Dessa utbölingar gör tappra försök att övertyga de övriga om faran som hotar. Dessa kan snabbt röjas ur vägen eller saboteras av ondskan ifråga. Vanligtvis inträder helvetet i samband med att någon av de övriga, som fram tills då har varit charmad av denne person, drabbas av tvivel och gör en fasansfull upptäckt som ställer situationen på sin spets och leder till en blodig konfrontation där minst en person, vanligtvis en av de ursprungliga tvivlarna, mister livet.

Ensam ung kvinna söker följer den här mallen ganska noggrant. Dock finns en del avvikande moment som gör filmen till en spännande och smått originell historia. Jennifer Jason Leigh och hennes enastående rolltolkning är en av dem. Hon lyckades åtminstone delvis få över mig på sin sida - jag höll så smått på henne i upplösningen. Hennes historia är ovanligt smart och gripande. Manuset i sig är ganska rörigt, främst i början, men det bättrar sig betydligt längre fram. En del ologiska vändningar i handlingen kvarstår dock, något som inte ens de skickliga skådespelarna kan råda bot på. Men på det stora hela är detta en sevärd och vågad film som utmärker sig i mängden.
"You know, identical twins are never really identical. There is always one that is prettier, and the other one does all the work."

Jennifer Jason Leigh är mycket bra som galningen Hedy. Hon gör en utmärkt rolltolkning av en kvinna som försöker ta över en annan persons liv eftersom att hon är så missnöjd med sitt eget.

Ensam ung kvinna söker... igen (2005)