Dazed and confused

Handling: Tvivelaktiga frisyrer, utsvängda brallor, polyester före bomull och snäckhalsband i rader. För att inte glömma virkade mössor och kristaller. Det var rock'n'roll, droger och naivitet, men framför allt var man dazed and confused, det var sista dagen i plugget 1976, en tid de aldrig glömmer, eller inte alls kommer ihåg...

År: 1993
Cole Hauser
Milla Jovovich
Joey Lauren Adams

navelludd

Grymt soundtrack! Klassisk historia om skoltrötta ungdomar med ångest gentemot/längtan till vuxenvärlden.

Ajice

Inget bra budskap men den var bra...

Fireflie

En av få high-school filmer som jag tycker om. Jag gillar känslan i filmen och musiken är härlig. Filmen är rolig och underhållande.

navelludd

The_Dude

Skön klassisk high-schoolfilm från början på 90-talet med fulla, pårökta och kåta ungdomar som lider av den vardagliga tristessen. Men det finns också djupare filosofiska tankar, det står främst Mike Newhouse (Adam Goldberg) står för. Han står även för en av de roligaste scenerna i filmen när han med repliken ”Dominate male monkey motherfucker” får Clint Brunos (Nicky Katt) uppmärksamhet och för president och fosterland tar i ända från tårna och riktar en riktig rallarswing med sikte på Clints tryne.
Måste även nämna musiken i filmen som mestadels består av gamla hårdrocksklassiker från 70-talet, Aerosmith, Kiss, Black Sabbath och många fler.

Jag har dock en sak att gnälla om, och det ordentligt. Jag hoppas att den idiot som textat Dazed and Confused sedan länge antingen har fått sig en utbildning eller befinner sig ”mellan jobb”. Översättningen är på gränsen till okej, men brytningen av meningar är katastrofal. Vid ett tillfälle pratar även ungdomarna om Arrowsmith?! Men jag är hundra på att han sa Aerosmith.