Flashdance

Handling: Handlar om Alex Owens (Jennifer Beals), en oerhört beslutsam och vacker 18-årig kvinna som arbetar som svetsare på dagarna och dansare på på den lokala baren på kvällarna. Vi följer Alex i hennes kamp för att bli oberoende, finna kärleken och förverkliga sin dröm: att dansa på Pittsburgh Conservatory of Dance.

År: 1983

Don Brockett
Cynthia Rhodes
Durga McBroom

Savannah

Sweet memories! Den här såg jag på Filmpalatset i Uppsala tillsammans med min syster på 80-talet. Ingen djuplodande film, men klart underhållande för stunden.

tessan81

Sällsynt stappligt och ryckigt berättad historia med dansnummer som huvudingrediens. Alex drömmer om att få sluta svetsa(!) och börja dansa. Hon är ung, temperamentsfull och låter känslorna styra vilket resulterar i en berg-o-dalbana och vändningar genom filmen. Först vill hon si och gör så. Sedan vill hon så och gör si... 18 års åldersskillnad mellan Alex (Beals) och Nick (Nouri) känns väl sådär.

Becky

"What a feeling!" Låter gör sig värdig till den här filmen.

Ajice

Ovanligt glatt överaskad, det här är lite av en BRA klassiker :)

Bra handling i sig men de finns så många liknande!! ingen film jag blev sådär film kär utan den är bara bra :)

Fayette

besvikelse för mig som älskar 80-tal! Bra musik men svag story...

Det är inte en dålig film men det känns lite enkelt ibland, men det blir inte tråkigt och jag gillade slutet och att Beals är svettig i mer än halva filmen. Svängig musik och en stadig tvåa.

Halloween_4

Jag tycker den är helt okej. Men måste säga att musiken var mycket bättre än själva filmen.

Visar att man kan klara sig inom dansen, trots att man blir nervös när man ska visa upp sig.

Sweet_Jenny

What a feeling och She's a maniac är bra låtar, mycket bättre än "from Justin to Kelly" (även fast det inte handlar om samma sak) Den här är mycket bättre. Hon vill dansa, hon drömmer om det... Ocg jag drömmer om att få komma in på en musikutbildning. Kom inte in i år (2007 HT) Men denna film gör så att man inte tappar hoppet av sina drömmar! Stort plus. Skådespelerskan gör ett fantastiskt jobb också, + en bra dansös.